Kaustisk soda

Er det noen som har et svar på vilket blandingsforhold jeg bør bruke når jeg rengjør corneliusfat og plast gjæringsdunker med kaustisk soda? Jeg har leitet litt rundt på nettet, men finner ikke noe fornuftig svar. Det er 100ogaltformange forskjellige svar.

Dersom det er noen som har en bedre og/eller rimeligere måte å rengjære utstyret på så tas det imot med takk. Og før noen nevner PBW så kunne jeg godt tenke meg å bruke det, men jeg har ikke råd til det. Har knapt nok råd til kaustisk soda.
Jeg har starsan til desinfisering så den delen er grei, det er bare rengjøringen som butter litt for en amatør.
 
1 dl til 10 liter står det på den som kjøpes på dagligvarebutikken i alle fall. Sjøl bruker jeg aldri kaustisk på annet enn rengjøring av flasker. Corneliusfat tas med vann og oppvaskbørste, gjæringskar med vann og fingra for å gnukke bort rester. Desinfiserer bare med starsan før bruk. Aldri hatt problemer. Så du kan fint gjøre det billigere ;)
 
Bruker kun zalo og oppvaskbørste hvis det er nødvendig å få bort noe og desinfiserer med Star San eller Sterkrens.
Aldri hatt problemer med det. Slik det har vært hos meg pleier jeg kun å riste Corneliusfatene  godt, skylle og desinfisere.
 
Billig kaustisk på biltema. 3kg for 99,- trur eg det var. Blandingsforholdet varierar med bruken, derfor litt forskjellige svar. Blir det ikkje reint så bruk meir/lenger tid/varmare vatn.
Gjæringsdunken min står alt frå natta over til eit pår tre veker alt etter kva som passar med livet ellers.
 
ja tid er også til hjelp, prøver å bruke så lite som mulig, 1 ts er da ganske mye men har alltid vert nok,  1 dl/ 10 liter må være for å gjøre ren gjæringskarene til Raud den Rame
 
En slump til passe mye vann...  :laugh:
Tror ikke blandingsforholdet er så nøye... 1 dl til 10 liter høres da ikke urimelig ut? Men bruk briller og hansker...
 
Felleskjøpet selger bra og billige vaske og desinfeksjonsmidler som brukes av melkebønder!

Selv har jeg ikke brukt disse men jeg har tenkt til å teste de ut!
 
Tilbake
Topp