Keggerator - to fat på samme tappetårn?

Er det noen muligheter for å sette sammen en keggerator slik at to fat kan dele samme tappelinje og at man har en kran til å velge hvilket fat som tappes? Altså to fat deler samme tappekran?

Årsaken er enkel - øl er drømmen for bananfluer og slikt dritt. Og de finner frem overalt der det lukter alkohol. Tenkte å forsøke å lage et system slik at
jeg kan kjøre et fat med noe desinfiserende/rensende i keggeratoren. Når en tappelinje er brukt så er ønsket at en skal kunne kjøre rensevann ut av samme kranen som en brukte til øltapping.
Fatet med desinfisering vil stå trykksatt sammen med de andre fatene i keggeratoren. Når en har skylt gjennom kranen til det bare kommer blankt er kranen ren og en kan skru kranen tilbake til øl.
Første del av neste øl som tappes vil da være vann med tilsatt rensemiddel og må derfor tappes ut og kasseres. En bonus her vil jo også være at en alltid tapper øl på ren tappelinje og unngår muligheten for usmak grunnet smitte eller uhygieniske forhold.

Slik jeg ser det kan det være to mulige problemer.

1: Praktiske måter å løse dette på.  Noen smarte koblinger eller T-stykker kan kanskje løses dette problemet.

2: Vann med rensemiddel kan muligens skade tappelinjen om det blir stående for lenge.

tror den beste løsningen er å rense minst mulig av linja, for å redusere svinn.
da er det best å bare rense tappekran og gjennomføring, og montere en t-kobling med rensemiddel inn bak på gjennomføring, og stoppekran på både rensemiddel og øl inn.
da er det bare å vri om begge stoppekraner for å endre om det skal tappes øl eller rensemiddel.
men det er litt paranoid å lage et slik system da. beste (enkleste) er nok bare å kjøpe en gummihette til tappakrana:
http://www.kegworks.com/product.php?productid=21089&cat=772&page=1

Vedlegg

• rens.png
    33,9 KB · Sett: 411
Jeg ville ha byttet ut fatet med desinfiserende med en plastflaske med rensestoff. Det finnes mange på markedet som det er enkelt å pumper opp for å få opp et trykk.

Mye billigere enn å ha et fat som ikke kan lagre det som det er ment for, øl.

Roger skrev:
Jeg ville ha byttet ut fatet med desinfiserende med en plastflaske med rensestoff. Det finnes mange på markedet som det er enkelt å pumper opp for å få opp et trykk.

Mye billigere enn å ha et fat som ikke kan lagre det som det er ment for, øl.

Har kjøpt en sånn biltema flaske som du anbefalte, tror det fungerer veldig bra for de som har kjøleskap.
Selv skal jeg ha en fryser etterhvert, og siden man da monterer tappetårn på fryserlokket så ser jeg for meg at det kan bli litt kommers :)

For å minimere skum, vil du likevel ha så lange slanger at du ka ha pumpeflasken på utsiden av boksen når du pumper.

Nei blås i håndarbeidet. Her skal det automatiseres det som automatiseres kan.
Løsningen til Tom er jo grei den, men jeg tenkte å ha 6-8 kraner. Skal jeg da lage en forgreining fra fatet med rens til alle kranene?
Systemet må være så enkelt at det ikke er et alternativ å slurve med renholdet. Og tapper en feks 3-4 forskjellige øl en kveld så er det superenkelt å bare kjøre rens gjennom de kranene som er brukt.
Uten å måtte åpne keggeratoren, pumpe trykk i en plastflaske og masse manuelt arbeid. Enkelt må det være. Småsusa i hodet litt sent på kvelden blir manuelt arbeid bare tøys.

Med perlickkraner som ikke "setter seg" kan du skylle når fatet er tomt. Det eneste du trenger for å holde fluene borte er å rense i tuten på krana. dvs en sprut av desinfiserende væske før du legger deg.

Mmnei blir nok å kjøre på med rens ja på fat ja.
Saken er at vi blir mange brukere på denne løsningen. Det betyr at om noen slurver med renhold så vil det kunne gi usmak og elendighet i kranene til de som kommer senere.
I hektiske perioder kan det gå mange uker uten at noen bruker hyttetunet. Ja mye rart kan vokse frem i løpet av så lang tid i en tappekran.
Og har du brukt 3-4 timer i bil med kø ut av byen, så skal jeg vite at den første ølen jeg tapper når jeg kommer frem den skal være god, ikke være flat og med en bismak av rømme og en duft av ræv.

Hele poenget er å bruke minimalt med tid på renhold/vedlikehold. Fokus skal være den sosiale biten, samt utveksling av oppskrifter og ideer. Dette er grunntanken med både bryggeri og tappelinjen.
Siden vi er flere som går sammen om både innkjøp/brygging/tapping må det være enkelt. Det er ikke alle som legger inn samme innsatsen, enten det nå gjelder ved-klyving, snømåking eller vask av kraner. Så enkelt renhold det være.

Tilbake
Topp