Kegging og flasking

Jeg har bare flasket mitt brygg, og alltid brukt fremgangsmåten ved å stikke om brygget til keg når gjæringen har stoppet, primet keggen og flasket med mottrykksfyller. Vanskelig å få tak i King Keg i dag, og lurer på om det er nødvendig og stikke om til keg (for ca 4 uker) før flasking. Kan man oppnå like bra resultat uten denne keggingen?

bjørn
 
Man kan jo ha ettergjæring i flasken. Slik gjør vel de fleste hjemmebryggere. Altså: første gjæring i et gjæringskar, og så kan man enten stikke om til et annet kar, eller flaske med en gang med priming i flasken. Men hvis du vil bruke en mottrykksfyller, så trenger man nok en trykktank. Her bruker du altså en KingKeg, hvor andre bruker et corneliusfat.

Hvis du gjerne vil kjøpe en KingKeg til er det bare å sjekke nettet. Jeg tastet inn KingKeg og fikk masse linker, f eks http://www.homebrew4u.co.uk/homebrew-equipment/king-keg-barrel-ltr-bottom-tap.asp
 
Takk for info. Jeg har 2 King Kegger, men trenger flere akkurat nå. CO2-flaske med manometer og overganger har jeg også. Forsøker bestille fra utlandet hvis bare ikke prisen dobler seg. Imidlertid kan jeg jo også prime direkte på flasker.

bjørn
 
Jeg anbefaler priming spesielt for øltyper som det passer godt til. F eks weizen/weissbier, belgisk witbier, noen andre aletyper. En pils er kanskje foretrukket klart uten gjærslam derimot. Det er mye smak og behag egentlig.
 
Takker igjen for god info. både weiss-bier og wit-bier skal brygges før påske. Da har jeg forstått det slik at etter utgjæring og omstikking kan jeg fortsette direkt med flasking og priming. Har ikke prøvd dette før, men tror jeg da skal stikke om på en keg, koble til CO2-flaska og benytte mottrykks-fylleren.  Benytter meg av min godt innarbeidede og renslige arbeidsrutine, lite skum og søl da.

bjørn
 
Tilbake
Topp