Kenwood Kornmølle

Hei
Er det noen her som ha erfaring med kornmølla/kverna til kenwood, som man setter rett på kjøkkenmaskinen deres? Har til nå lånt maltmølle men ser behovet for å kjøpe en selv, men tenkte at om kjøkkenmaskinen fungerer så slipper jo jeg å sveive :)
 
Hvis den kornmølla til Keenwood fungerer etter samme prinsipp som porkertmølla fra Petit, så bør den vel kunne brukes.
Jeg har ei slik porkertmølle /skivemølle.
Mange vil si at valsemølle er mye bedre og det eneste som duger, men skivemølla fungerer helt greit.
Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Med en koppnøkkel på drillen så "sveivet" vi 18 kg på 5 minutter.

Egil B.
 
Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.
 
Egil B. skrev:
Hvis den kornmølla til Keenwood fungerer etter samme prinsipp som porkertmølla fra Petit, så bør den vel kunne brukes.
Jeg har ei slik porkertmølle /skivemølle.
Mange vil si at valsemølle er mye bedre og det eneste som duger, men skivemølla fungerer helt greit.
Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Med en koppnøkkel på drillen så "sveivet" vi 18 kg på 5 minutter.

Egil B.

Boy, hvilket turtall kjører du på ?
Jeg bruker halvtimen på samme mengde, bruker nå en slipstein/smergelskive til motor, bruker en 19 pipe på en 13 pipe for å slippe modifikasjoner.
 
Egil B. skrev:
Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Med en koppnøkkel på drillen så "sveivet" vi 18 kg på 5 minutter.
Hva slags dimensjon på skruen brukte du? Jeg har tenkt samme tanken (har Corona-mølla fra Petit), men det er jo amerikanske gjenger, og slikt er jo umulig å oppdrive her, hvis man ikke har et roterom med sånt.
Lurer litt på å bore opp hullet og gjenge på nytt, men det er vel støpegods og ikke anbefalt, antagelig!
 
Hvilket turtall jeg brukte.
Et spørsmål det ikke er greit å svare på.
Jeg klemte nå bare sånn passe til på drillen.
Ikke tok jeg tida heller, så det kan være at de fem minuttene var litt drøye,
men i forhold til håndsveiva så gikk det unna.
Hodet på skruen og koppen var 13 mm.
Den lå i ei rotskuffe i kjelleren sammen med en vingmutter som jeg brukte til å låse av skruen.
Ligger et bilde på forumet på en link om mitt forsøk på "norsk maltøl", som forøvrig ble et utmerket øl.

Ta med den originale skruen til en jernvarehandel og finn en mutter som passer,
så kjøper du både skrue, mutter, kopp og en overgangsbit mellom drill og koppen.
Du får sikker hele greia for en 50-lapp.

Egil B.
 
Dag skrev:
Egil B. skrev:
Enda bedre ble det etter at jeg tok av sveiva, og satte i en maskinskrue med sekskanthode i akslingen.
Med en koppnøkkel på drillen så "sveivet" vi 18 kg på 5 minutter.
Hva slags dimensjon på skruen brukte du? Jeg har tenkt samme tanken (har Corona-mølla fra Petit), men det er jo amerikanske gjenger, og slikt er jo umulig å oppdrive her, hvis man ikke har et roterom med sånt.
Lurer litt på å bore opp hullet og gjenge på nytt, men det er vel støpegods og ikke anbefalt, antagelig!

Har du prøvd, jeg har og Coronamølle fra Petit og den har millimetergjenger.
 
Oddvar Demmo skrev:
Har du prøvd, jeg har og Coronamølle fra Petit og den har millimetergjenger.
Skal sjekke igjen, men jeg kan da ikke ha tatt så feil?!?!? :(
 
Dag skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Har du prøvd, jeg har og Coronamølle fra Petit og den har millimetergjenger.
Skal sjekke igjen, men jeg kan da ikke ha tatt så feil?!?!? :(

Tja, det kunne vert en mmbolt du prøvde med  :)
Hvis det er ca. 8 mm (5/16 ") bolt som brukes kan du i et såpass langt hull gjenge opp med 8 mm metrisk tapp.
 
"Corona-mølla" mi er kjøpt fra PETIT.
Den er av tsjekkisk fabrikat, og helt sikkert med mm-gjenger.
Fabrikkmerket er "PORKERT"
Egil B.
 
Egil B. skrev:
"Corona-mølla" mi er kjøpt fra Petit.
Den er av tsjekkisk fabrikat, og helt sikkert med mm-gjenger.
Fabrikkmerket er "PORKERT"
Egil B.
Da tar de antagelig inn fra flere produsenter. Min er også fra Petit, men den er amerikansk og fabrikkmerket mener jeg er 'Corona'. Har den ikke foran meg akkurat nå...
 
OleK skrev:
Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.

Jeg har brukt kenwood og andre kverner mye men disse har et annet prinsipp, de har en kbiv ytterst som kutter og så presser gjennom en variabel hullskive mens maltmøller presser for å knuse malten, eller bare knekke skallet som skal være det ideelle.
Jeg tror ikke noen av oss har en sånn ideell mølle så jeg vil påstå at ihvertfall til nød kan brukes kenwood.
 
Jeg har også Corona mølle.. Sveiva har gjenger i tommer - dvs. at du ikke kan bruke millimeter skruer. Jeg kjøpte tomme skrue hos en lokal forhandler i Stavanger (Oljå bruker mye Amerikansk utsytyr, så der er mulig å få tak i skruer med tomme-gjenger). Husker ikke hva gjengene var, men kan godt finne det ut hvis det er interesse... (De kosta ikke mye så jeg sender gjerne en i posten... :) )
 
Oddvar Demmo skrev:
OleK skrev:
Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.

Jeg har brukt kenwood og andre kverner mye men disse har et annet prinsipp, de har en kbiv ytterst som kutter og så presser gjennom en variabel hullskive mens maltmøller presser for å knuse malten, eller bare knekke skallet som skal være det ideelle.
Jeg tror ikke noen av oss har en sånn ideell mølle så jeg vil påstå at ihvertfall til nød kan brukes kenwood.

Det du beskriver der er vel kjøttkverna. Kornmølla har en sylindrisk maleoverflate. Ser ut som overflatearealet er ca likt det på porkert. Eneste bekymring er om den maler for fint. Dersom groveste innstiling er sammalt grov, så er jo ikke det helt den grovheten vi er ute etter.  :attevar:
 
OleK skrev:
Oddvar Demmo skrev:
OleK skrev:
Det er egentlig det jeg ikke vet, om det er en samme typen som porkert sin altså. Det er porkert jeg har brukt før, og den har fungert meget bra. men den er altså ikke min.

Jeg har brukt kenwood og andre kverner mye men disse har et annet prinsipp, de har en kbiv ytterst som kutter og så presser gjennom en variabel hullskive mens maltmøller presser for å knuse malten, eller bare knekke skallet som skal være det ideelle.
Jeg tror ikke noen av oss har en sånn ideell mølle så jeg vil påstå at ihvertfall til nød kan brukes kenwood.

Det du beskriver der er vel kjøttkverna. Kornmølla har en sylindrisk maleoverflate. Ser ut som overflatearealet er ca likt det på porkert. Eneste bekymring er om den maler for fint. Dersom groveste innstiling er sammalt grov, så er jo ikke det helt den grovheten vi er ute etter.   :attevar:

OK, men kan du ikke prøve med 1 kilo og se hva som kommer ut ? du tar vare på det uansett
Mølla mi lager en blanding av hele korn og sammalt og det funker i mitt oppsett, tros sammalt hadde godt bra også.
 
Finnes det en desidert kornmølle til Kenwood-maskinen, eller er det kjøttkverna, mandelkverna eller pasta-valsen det henvises til?
 
Jeg lettet etter Kenwood a941, som visst er typenummeret på denne møllen. Til 800 kr så synes jeg at man tar et stort risiko. Jeg vet ikke helt hvordan denne kvernen kverner korn, men hvis den bruker to skiver til det, som Corona og Porkert-møllen gjør, så er det små skiver.

Altså, ikke ødelegg kjøkkenmaskinen til dama på øllaging, det strider sterkt mot WAF. Jeg anbefaler en ordentlig kvern, enten skivekvern som nevnt eller en valsekvern spesiallaget for kverning av malt til brygging. Da vet man hva man har, og så vil det kunne justeres etter våre formål.

Mine € 0,02  :brygging:
 
Den har ikke skiver som porkert, men derimot en konisk sylinder. Da kommer man unna med mindre diameter og samtidig som man får "stor" maleflate. Dette er bare såvidt jeg ser fra manualen deres på nett.
Angående WAF så kommer jeg bedre ut om jeg kan montere en hendig liten mølle, som tar liten plass i skapet, på maskinen vs å montere en svær mølle på spisebordet. Ikke minst om det er festet en drill tll mølla. Da blir det hoderisting og forlating av lokalet  :laugh:

Begynner forøvrig å tro på at den kan fungere.... Malte malten litt finere enn jeg pleier ved forrige batch (siden jeg ofte har hatt litt hele korn som kommer gjennom, og såvidt jeg har beregnet så ble meske effektiviteten oppunder 80% med batch mesking. Tror definitivt kenwood mølla bør klare den kvaliteten jeg brukte sist. (Tenker litt høyt her  :idea:)
 
Tilbake
Topp