Kjekt å ha

Ok, dette er ikke pratehjørnet men la gå!
Rune nevner gang på gang "Dragen". Men la det være sagt: når jeg var å hentet ølfatene fra fellesbestillingen hos ham, kom denne flotte hyggelige "dragen" og serverte oss kaffe uten det minste kny. Etter at han hadde lagt inn bestilling som om det var en restaurant. En ekte DRAGE hadde som sikkert flere av dere vet aldri vært i nærheten av å akseptere det volumet av anskaffelse som han nevner. Hva bruker du forresten denne Speidelen til?
Svein Erik  ;D
 
At franskmenn er Europas særeste folkeslag er det vel neppe særlig tvil om, og det slår ut både på godt og vondt slik jeg ser det.

Min mest negative erfaring med Frankrike og franskmenn var da en svigerinne av kona, fra et land i Karibia, mellomlandet på vei til besøk i Norge, Schengen-visum og alt i orden. og ble prompte avvist og innsatt i fangeinternat på CDG/Paris. Jeg måtte hive meg rundt (etter først å ha forsøkt ca 100 telefoner til politiet på flyplassen, der selvsagt ingen tok seg bryet med å snakke engelsk) og fly ned til Charles de Gaulle for å forsøke å overbevise gendarmene om at hun kun hadde edle hensikter med å besøke familien i Norge. Heldigvis lyktes det, etter mye om og men. (Til alt hell var det en fra Røde Kors på internatet som kunne tolke til og fra spansk, som jeg behersker bra). Men noen god reklame for Frankrike og franskmenn/franske myndigheter vil jeg ikke kalle det.
 
Gahr skrev:
Selv strekker jeg det innimellom til å brygge kortermet (men med buksene trygt på!). Men etter å ha svidd meg grundig på underarmen ved brygging med Brau Eulen jeg lånte av Petit, har jeg blitt litt skeptisk til dette også...  
Men no-pants burde gå bra, så lenge man kjører langermet, altså.
 
Jeg etterstreber nærhet til råvarene så jeg brygger alltid slik. De andre er assistentene mine, fra venstre Perle Hops, Crystal Malt, Elektra K. Golding og Brittany Myces.
 

Vedlegg

  • borat.jpg
    borat.jpg
    146 KB · Sett: 244
Gahr skrev:
Ang. antrekk under brygging: Betryggende å se at ingen lever etter the Brewing Networks uskrevne regel om bryggebekledning; no pants.

Er ikke nødt ha bukser på selv om en bruker labb frakk  ;D
 
Kan jo utdype noen negative erfaringer med Frankrike.
Den første turen min til Frankrike ble ikke særlig hyggelig, men det var egentlig ikke Frankrike sin feil. Da ble jeg omdirigert i siste liten til en liten jobb i Frankrike og jeg landet på Charles de gaulle sent på kvelden. Bestemte meg for å bare overnatte på flyplasshotellet siden jeg skulle videre med innlandsfly tidlig neste morgen. Men der var det fullt. Satte meg deretter inn i en taxi for å finne hotell. Kjørte i 4 timer rundt omkring for å finne hotell, men alt var fullt. Prøvde da alt fra herberger til de dyreste luksushotellene. Endte opp med at vaskekjærringene slapp meg inn på den nasjonale flyplassen der jeg fikk sove på en benk... Men var jo tilfeldigheter egentlig.
Men den episoden jeg husker spesielt godt var da jeg kom inn på et hotell og skulle ha rom. Kom inn med to kofferter. De skjønte ikke hva jeg skulle der. Prøvde da å snakke engelsk, spansk og forsåvidt norsk helt uten reaksjon. La kredittkortet på bordet og gjorde tegn for å sove. De skjønte fremdeles ikke hva jeg skulle på hotellet. Etter å ha prøvd i 10 minutter uten hell tok jeg da koffertene og gikk, en smule irritert. Når jeg da nådde døra spurte de på flytende engelsk om jeg skulle ha et rom. De fikk et svar som ikke egner seg på trykk og jeg fant meg en annen plass å sove.
Dette var den verste episoden, men generelt opplever jeg at franskmennene er utrolig arrogant og prøver ikke i det hele tatt å forstå noe som helst. Dette gjelder uansett situasjon, enten du skal prøve å finne deg noe å spise eller skal forklare noe jobbmessig skjønner de absolutt ingenting med mindre du snakker flytende fransk.
Og det skal sies at jeg er godt vant til å reise helt alene helt uten språk. Sør Korea, Chile, de små plasser nord i spania, verft i Polen og så videre hadde gjerne 0 engelskkunnskaper for 10 år siden, men jeg hadde aldri problemer med slikt som å sjekke inn på hotell eller få meg noe å spise. I alle disse landene prøvde de så godt som mulig å forstå, mens frankrike forstår men vil ikke.
Og jo, dragen er snill hun og hun er i tillegg avholds.
 
Tja reaksjonen din på erfaringen fra Frankrike sier vel egentlig mer om deg enn det gjør om Frankrike?
Og jeg mener fortsatt at uttalelser som du kom med om at du hater alt franskt blir i ganske infantilt.
Du dømmer altså et helt land og hel kultur på bakgrunn av et par episoder? For meg blir det helt tullete. Spesielt når en tenker på at du nå hadde litt skyld selv også. Hotell finner en ALLTID......kanskje du bør gå litt i deg selv?
Var det noe ved person eller væremåte som kanskje gjorde at ingen du traff ønsket hjelpe deg?
 
Rune Alm skrev:
Tja, jeg har reist rundt i verden og har jobbet i mange land. Land inkludert diverse litt tvilsomme land, slik som Mauretania og Mozambique. Men den absolutt verste plassen jeg har vært er nettopp Frankrike. Etter å ha opplevd Frankrike reiser jeg heller på ferie til Mauretania eller forsåvidt Afganistan eller Eritrea framfor Frankrike. Og jeg har vært bare tre ganger i Frankrike. Etter mine opplevelser i Frankrike har jeg bestemt meg for å aldri dra tilbake dit og å ha minst mulig med dem å gjøre. Slik er det bare.

En generell oppfatning av folk som jobber med franskmenn eller der franskmenn har vert,
turist derimot er noe annet, da får du ikke se virkeligheten.
Cognacen, ingen grunn til å kaste den, den er neppe fransk,
Hennessy fx, er amerikansk fikk jeg presisert av en franskmann.
 
arve.thue skrev:
Tja reaksjonen din på erfaringen fra Frankrike sier vel egentlig mer om deg enn det gjør om Frankrike?
Og jeg mener fortsatt at uttalelser som du kom med om at du hater alt franskt blir i ganske infantilt.
Du dømmer altså et helt land og hel kultur på bakgrunn av et par episoder? For meg blir det helt tullete. Spesielt når en tenker på at du nå hadde litt skyld selv også. Hotell finner en ALLTID......kanskje du bør gå litt i deg selv?
Var det noe ved person eller væremåte som kanskje gjorde at ingen du traff ønsket hjelpe deg?

Og så lar vi kanskje denne saken ligge, både videre uttalelser om Frankrikes eventuelle mangel på fortreffelighet og mer personlige kommentarer.

Hilsen Gahr (med moderatorfrakken på)
 
Oddvar Demmo skrev:
En generell oppfatning av folk som jobber med franskmenn eller der franskmenn har vert,
turist derimot er noe annet, da får du ikke se virkeligheten.
Cognacen, ingen grunn til å kaste den, den er neppe fransk,
Hennessy fx, er amerikansk fikk jeg presisert av en franskmann.

Godt mulig det stemmer det Oddvar. Eierstrukturen i de forskjellige cognac husene kjenner jeg ikke men det blir på en måte uvesentlig.
Cognac lages på druer fra Cognac distriktet etter metoder som har lange tradisjoner. Dyrkning av druene og foredlingen skjer i Cognac. Altså klassisk fransk håndverk. Ja selv kjellermesteren er fransk og Hennesy ledes av en franskmann, M.Hennessy.

Hvor aksjeeierne sitter betyr mindre.
 
Rune Alm skrev:
Skal tro hvordan matlagingsbudsjettet ville sett ut hvis Dragene la like mye i ustyr og dippedutter til den daglige matlagingen som vi legger i mannematlagingen(brygging)?
Her er det innkjøpt vakuumpakker til humle, induksjonsplate til varming av skyllevann, 2-12 og 18 literskasserolle, 2 magnetrørere, 2 og 5 liters erlendmeyerkolber, refractometer fra Hong Kong, digitalt refractometer fra Hanna, High tech temperaturmåler med to sensorer, 4 elektroniske termostater, flere digitale vekter, en Speidel 50 liter og et hav av mere ting som er gjevt å ha rundt dette... Tør ikke å regne ut sluttsummen, men det blir nok ikke noe billig øl her...
Når Dragen nevnte behovet for en morter var jeg med på dette tvert, den kan jo brukes til å knuse Koriander til hveteøl...

Jeg måtte ha litt betenkningstid for dette utsagnet... Litt ømtålelig for de fleste dette her tenker jeg.
Jeg har sagt dette en gang før her, men jeg gjentar: Hvis man skal foreta bedriftsøkonomiske analyser for alt man foretar seg her livet,ender man opp med et ganske så nidtrist liv!
 
Tilbake
Topp