Kjekt å ha

sand

Norbrygg-medlem
Når jeg driver med min brygging blir det unektelig litt søl rundt omkring.
Spesielt når jeg skyller og vasker utstyret etter brygging.

Jeg gikk derfor til innkjøp av ett slikt http://www.jula.no/skinnforkle-914065

Billigere skinnforkle har jeg vel aldri sett, og etter noen gangers bruk har det blitt mykt og godt å bruke, anbefales!



"Kjekt å ha, kjekt å ha, ikke kast det, du får nok bruk for det en vakker dag.........."
 
Skal tro hvordan matlagingsbudsjettet ville sett ut hvis Dragene la like mye i ustyr og dippedutter til den daglige matlagingen som vi legger i mannematlagingen(brygging)?
Her er det innkjøpt vakuumpakker til humle, induksjonsplate til varming av skyllevann, 2-12 og 18 literskasserolle, 2 magnetrørere, 2 og 5 liters erlendmeyerkolber, refractometer fra Hong Kong, digitalt refractometer fra Hanna, High tech temperaturmåler med to sensorer, 4 elektroniske termostater, flere digitale vekter, en Speidel 50 liter og et hav av mere ting som er gjevt å ha rundt dette... Tør ikke å regne ut sluttsummen, men det blir nok ikke noe billig øl her...
Når Dragen nevnte behovet for en morter var jeg med på dette tvert, den kan jo brukes til å knuse Koriander til hveteøl...
 
;D
Heldigvis, kjøkkenet er mitt! Både til matlaging og øl. Fruen setter såpass pris på både maten og ølet at hu sier ingenting. :namnam:
 
Ja kjekke den. Selv sverger jeg til denne varianten, da den gir rette feelingen når en driver med feks gjær og startere :)

CornerStone--153----Full-Length-Lab-Coat--SZ49685.jpg
 
Ja, da går det vel greit.
Men ser bare for meg hvordan jeg ville reagert hvis dragen ytrer ønske om en vakuumpakker til 4.000 for et noe marginalt behov, mens jeg kjører på og bestiller for å ta vare på litt humle...
 
Har en først vakuumpakker så er jo veien kort til å nyte sous vide og få litt restaurant følelse uten å være mesterkokk. Pakking av humle blir jo bare ren bonus.
 
Aner forsåvidt ikke hva sous vide er. Det høres Fransk ut og jeg hater alt som har med Frankrike å gjøre...
Men den er grei til å lagre humle og den er fin å ha når høstens jaktutbytte skal lagres. Men poenget mitt er at når det handler om øl er det greit, mens når dagligdagens behov skal dekkes må en tenke på pengene...?
 
Rune Alm skrev:
Aner forsåvidt ikke hva sous vide er. Det høres Fransk ut og jeg hater alt som har med Frankrike å gjøre...
Men den er grei til å lagre humle og den er fin å ha når høstens jaktutbytte skal lagres. Men poenget mitt er at når det handler om øl er det greit, mens når dagligdagens behov skal dekkes må en tenke på pengene...?

Du får si som geitbøndene: det er et annet budsjett.
 
Rune Alm skrev:
Aner forsåvidt ikke hva sous vide er. Det høres Fransk ut og jeg hater alt som har med Frankrike å gjøre...

Det var et noe spesielt utsagn.....
minner om calvados, cognac, et svært rikt utvalg gode viner, andeconfit, Monet, Chagall, biff bourguignon, Le Corbusier, Champagne, bouillabaisse ja det er bare en liten del av det jeg elsker fra Frankrike.
Dette er ting de aller fleste verdsetter i større eller mindre grad, men å gå så hardt ut som å si at du hater alt som har med Frankrike å gjøre det blir for spesielt.

Sous Vide
 
Tja, jeg har reist rundt i verden og har jobbet i mange land. Land inkludert diverse litt tvilsomme land, slik som Mauretania og Mozambique. Men den absolutt verste plassen jeg har vært er nettopp Frankrike. Etter å ha opplevd Frankrike reiser jeg heller på ferie til Mauretania eller forsåvidt Afganistan eller Eritrea framfor Frankrike. Og jeg har vært bare tre ganger i Frankrike. Etter mine opplevelser i Frankrike har jeg bestemt meg for å aldri dra tilbake dit og å ha minst mulig med dem å gjøre. Slik er det bare.
 
Snasent forkle!!
Når du snakker om kostnader ja da skal du være glad for at du ikke driver med landeveisykkling for det gjør jeg å det er dyyyyyrt det, samt at kostnadene aldri stopper opp.
Jeg er også herre på eget kjøkken, brygger på dagtid når fruen er på jobb. Ellers må jeg vel nevne at jeg er serdeles glad i matlaging generelt.
 
Rune Alm skrev:
Tja, jeg har reist rundt i verden og har jobbet i mange land. Land inkludert diverse litt tvilsomme land, slik som Mauretania og Mozambique. Men den absolutt verste plassen jeg har vært er nettopp Frankrike. Etter å ha opplevd Frankrike reiser jeg heller på ferie til Mauretania eller forsåvidt Afganistan eller Eritrea framfor Frankrike. Og jeg har vært bare tre ganger i Frankrike. Etter mine opplevelser i Frankrike har jeg bestemt meg for å aldri dra tilbake dit og å ha minst mulig med dem å gjøre. Slik er det bare.

Du om det. Er nok et større tap for deg enn det er for Frankrike.

Personlig har jeg litt problemer med å forholde meg til slike uttalelser, det blir for generelt og for meg rent tøv. At du har hatt en dårlig opplevelse i Frankrike betyr jo ikke at du må helle all cognacen i vasken, eller kjøre peugoten på høggern.
 
Enig ang. Frankrike. Det er dessverre et land som må kjøres gjennom for å komme til Spania.  :skitbra:

Angående innkjøp er jeg glad at mye kan betales med PayPal. Og der har bryggselv.no en fordel. Men det skinnforkle du tipset om der fristet. Tilfeldigvis er det slik at Jula åpner butikk i Stavanger i dag. Bare 100 meter unna kontoret, så da må jeg nok inn der i dag!  ::) Godt at hun jeg deler postkasse med er på jobbreise...
 
Rune Alm skrev:
Tja, jeg har reist rundt i verden og har jobbet i mange land. Land inkludert diverse litt tvilsomme land, slik som Mauretania og Mozambique. Men den absolutt verste plassen jeg har vært er nettopp Frankrike. Etter å ha opplevd Frankrike reiser jeg heller på ferie til Mauretania eller forsåvidt Afganistan eller Eritrea framfor Frankrike. Og jeg har vært bare tre ganger i Frankrike. Etter mine opplevelser i Frankrike har jeg bestemt meg for å aldri dra tilbake dit og å ha minst mulig med dem å gjøre. Slik er det bare.

Nå ble jeg nysgjerrig, kan du dele noen episoder her på forumet? Hvis du foretrekker Afgahnistan fremfor Frankrike må det ha vært ille :)
 
Rune Alm skrev:
Tja, jeg har reist rundt i verden og har jobbet i mange land. Land inkludert diverse litt tvilsomme land, slik som Mauretania og Mozambique. Men den absolutt verste plassen jeg har vært er nettopp Frankrike. Etter å ha opplevd Frankrike reiser jeg heller på ferie til Mauretania eller forsåvidt Afganistan eller Eritrea framfor Frankrike. Og jeg har vært bare tre ganger i Frankrike. Etter mine opplevelser i Frankrike har jeg bestemt meg for å aldri dra tilbake dit og å ha minst mulig med dem å gjøre. Slik er det bare.

Jeg har også litt blandete minner fra Frankrike men fikk forklart sansynligvis hvorfor av en frankofil venn.  
99% av fransmennene tror at vi fra Norge er tyskere som de historisk sett har hatt et anstrengt naboforhold til.  Derfor bruker han en norsk flaggpin på jakkeslaget og skynder seg å fortelle nye franskmenn han møter at han er norsk.  Da blir det en varmere velkomst.

Jeg var i Frankrike en uke for noen år siden og det ble en reise i gastronomi av de skjeldne som jeg aldri glemmer.  Høyt på ferielista står derfor ønsket om å leie en kanalbåt nord i Frankrike og så bruke 4-5 late uker på å tøffe til Marseille via Paris, underveis skal alt av lokal mat, oster og drikke nytes.
 
Ørjan B skrev:
[...]underveis skal alt av lokal mat, oster og drikke nytes.

Høres ut som en god plan! Men du trenger antakelig 4-5 år for å få med deg absolutt alt. :biersmile: Selv om man er erklært anglofil, står en kulinarisk reise til Frankrike definitivt på ønskelista. Biere de Garde og sider i nord, vin lenger sør, og mat over alt.

Ang. antrekk under brygging: Betryggende å se at ingen lever etter the Brewing Networks uskrevne regel om bryggebekledning; no pants.
 
Gahr skrev:
Ang. antrekk under brygging: Betryggende å se at ingen lever etter the Brewing Networks uskrevne regel om bryggebekledning; no pants.

Ser for meg at koking og flytting av kokvarm vørter blir litt ekstra spennende da.
 
Selv strekker jeg det innimellom til å brygge kortermet (men med buksene trygt på!). Men etter å ha svidd meg grundig på underarmen ved brygging med Brau Eulen jeg lånte av Petit, har jeg blitt litt skeptisk til dette også... 
 
Tilbake
Topp