Kjemikalier

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg brygger på badet i kjelleren og syns dette er veldig praktisk for da kan jeg søle så mye jeg vil.
Jeg bruker nesten utelukkende PBW og StarSan til rens og desinfisering av bryggerutstyret.
Er vanvittig fornøyd med disse produktene :skitbra:

Men alle gode ting har sin pris.
Dette er tydeligvis kraftige saker som kan gjøre skader på en dårlig dag.

Første tabben var at jeg sølte konsentrert StarSan på benkeplaten i eik.
Ikke lurt.
Konsentratet har svidd seg godt ned i treverket og etterlatt seg gråbrune spor som ikke lar seg fjerne uten slipemaskin.

Det siste som har skjedd nå var at bryggerkjelen har stått helt toppet med PBW over natten og det har naturlig nok ligget en liten ansamling med PBW blanding under kjelen og ned mot flisgulvet.
Nå har jeg fått en pen siluett av kjelen på gulvet som ikke vil vekk.
Prøvde først å vaske med vann da jeg tenkte dette bare var rester som hadde tørket opp pga varmekablene i gulvet.
Liten suksess så jeg prøvde deretter med konsentrert salmiakk, noe som heller ikke ga resultater.
Gikk deretter på med JIF skurekrem og børste.
Det går fa.. ikke bort!

Noen som har vært borti lignende?
Neste alternativ blir vel syrevask og stålbørste?

Kan være greit å få ordnet dette før kona ser det og setter på bremsen for ølbryggingen min :eek:

...noen ganger er jeg glad for at min kone er Engelsk og synes brygging er serdeles viktig...  :)

Jeg prøver alltid å legge opp bryggedagen slik at jeg rekker å vaske alt ferdig samme dag. Med barn og dyr i hus er det risikabelt å la beholdere med sterke løsninger stå ubevoktet. Hos oss er det bare dyr foreløpig, men jeg tok en gang katten på fersken i det han drakk fra en balje med skitne flasker som lå for vask i PBW!  :fyflate:  Han så forøvrig ikke ut til å merke noe og har ikke (synlige) varige mén...

EDIT: Har dessverre ingen gode råd for flisegulvet. Kanskje du kan ta kontakt med produsenten?

Vaskingen var ferdig, men pleier å la kjele og kjøler stå i PBW over natten.
Har huset fullt av unger, bikker og andre husdyr, men igjen så er det greit å bruke badet nede hvor ting får stå i fred!

Gaffateip over sluket og noen liter PBW-blanding utover gulvet så tenker jeg gulvet blir rent!
Får satse på at membranen holder tett :fyflate:

marhorn skrev:
Gaffateip over sluket og noen liter PBW-blanding utover gulvet så tenker jeg gulvet blir rent!
Får satse på at membranen holder tett :fyflate:

Så flytter du "skille" til en kant rundt veggen i stedet for en runding på gulvet... Blir sikkert bra det ;-)

Grunnen til at jeg skrev at du mest sannsynlig ikke vil få vekk flekken er at sterke baser ødelegger glasuren i flisene.
Der jeg jobber ble det sølt en sterk base på noen fliser, og disse er forsøkt rengjort med alt som finnes. Men de ser kun normale ut når de er våte, så blir de skjoldete/hvite når de tørker..
Så jeg tror ikke  jeg hadde dynket hele gulvet i PBW, men hvis du finner en løsning som også ser bra ut etter at flisene er tørket så gi beskjed...

Lykke til.

Huff og gru!
Akkurat sånn du beskriver det!
Det ser bra ut når det er vått, men kommer like herlig fram når det tørker!

Takk for forklaringen hvertfall!

Har litt rester fra jeg flisla badet så jeg får teste litt der før jeg begynner å sandblåse badegulvet!

Gir tilbakemelding hvis jeg får det vekk!

Har sølt det jeg antar er PBW eller starsan på kjøkkenbenken selv. En fin ring. Dette var en benkeplate fra Ikea (ikke heltre). Fikk det til å gå så godt som vekk med å smøre på olivenolje i noen dager. Funker dog sikkert ikke på flis.

Har laget en fin flekk på laminatguv med Sterkrens. Ikke pent. Kanskje litt griseri med olivenolje kan virke her også?

Satt nettopp og tenkte på det samme. Hva med å sette en poleringsdott på dremelen, og polere opp med litt stasj fra bil-polish-bøtta di?

Fikk ikke tatt noe bilde av ringene da de er så godt som vekke, ser den kun såvidt fra en vinkel og hvis sola står godt på.

Matolje og tørkerull. Booya!

Sølte litt PBW på kjøkkenbenken. Den er i en eller annen syntetisk plast, og har blitt litt matt der jeg sølte. Tipper poleringsklut kan ordne det.

Da har jeg prøvd: vann, salmiakk, rødsprit, JIF skurekrem, JIF universal og en sinnsyk renseveske fra flisebutikken som skulle blandes 1:20 som jeg blandet 1:2!
Bortsett fra at flisene ble sykt rene var flekken like synlig!
Tenkte som en nødløsning jeg skulle prøve Dremel/polish-metoden, selv om det sikkert bare ble nevnt her som en spøk, så jeg dro utover Turtlevax og freste over med Dremelen.
Ikke en flekk å se!!!
Helt borte:)

Det gjenstår jo å se om det dukker fram igjen da når polishen slites, men jeg sier meg fornøyd.

Må allikevel si jeg syns det er veldig rart at PBW'n skal angripe flisene på den måten!
Den var blandet ut med ca 60ml på 30 liter vann så den var vel ikke så sterk?

Konklusjonen er vet at jeg må bygge meg et eget bryggerom!
Jobber med planer om å bygge en fullisolert bod på 50m2++ så det er ikke umulig at det blir en realitet!

Takker masse for innspill og interesse!

Tilbake
Topp