Kjøle ned kjølevann?

Kan det være ein ide å la vatn fra kran gå via ein kobberspiral e.l plassert i ein fryser for å oppnå kaldere kjølevatn?
 
Det er helt klart en ide. Du bør teste det ut! Hvis du ikke har kaldt nok vann i kranen er det sikkert en fin måte å få litt hjelp på, men jeg kan ikke love med noen erfaring at det gir deg mange gradene.
 
Jeg har selv tenkt tanken, og slått den i fra meg. Vannet som kommer ut etter å ha vært i gjennom kjøleren er som regel fremdeles ganske kald, alt ettersom hvor stor vannmengde jeg har skrudd opp krana på. Jo lavere hastighet, jo mer varme har vannet tatt med seg i fra vørteren. Problemet er altså ikke temperaturen på vannet, men kontakt-tid og kontakt-overflate.

Jeg vurderer derfor selv å lage meg en spiral til for å koble denne med den andre spiralen, og få dobbelt så stor kontaktflate totalt.
 
Hmm.. har på følelsen av at kjølevann ned mot frysepunktet ville fått fart på kjølingen mot slutten (lagergjæring)...  Tanken slo meg sidan frysedelen av mitt gjæringskjøleskap held nærmere -40 grader...

Hvis ingen har prøvd det, så er det kanskje verdt eit forsøk
 
Kald vann er en selvfølge, men du må la vannet strømme gjennom is, et magasin for kulde, en kald fryser blir varm på sekunder.
 
Kan jo også la kjelen stå i et vannbad med isvann i tillegg. Jeg har ikke prøvd det selv, men regnet ut at kontaktflaten mellom kjølevann og kjele blir minst like stor som den fra kobberspiralen.
 
Isvann er jo populært der de ikke har så mye vann eller må betale for vannbruk.
Fyll opp kjøleboksen med vann og is og bruk en pumpe til å mate kjøleren.

Endre
 
Eneste logiske her må være å ha to spiraler, en som går gjennom en større bøtte med isvann (kanskje godt saltet for maks effekt) så deretter inn i spiral i vørter.
En fryser med -30 lufttemperatur vil neppe gi noe større effekt siden luftens evne til å lede kulde er forsvinnende liten de få sekundene vannet bruker på å passere i fryseren.
Alternativet er en spiral på 100m eller mere i fryseren  ;D
 
DanielB skrev:
Eller ennå bedre, la den første spiralen gå igjennom ett bad med frostveske/alkohol som holder -40'c...
Eg forstår ikkje dette. Det er greit nok at frostveska har et frysepunkt på -40. Men kva slags apparat skal få den dit ? Og elles veit vi korleis det går med vatn som kjem under 0.
 
Kjølkeveske noe særlig under null (-5 eller noe sånt) vil jeg tro gir propp rimelig kjapt >:D
Da tar det tid å kjøle ned vørteren  :laugh:
 
bjønn skrev:
DanielB skrev:
Eller ennå bedre, la den første spiralen gå igjennom ett bad med frostveske/alkohol som holder -40'c...
Eg forstår ikkje dette. Det er greit nok at frostveska har et frysepunkt på -40. Men kva slags apparat skal få den dit ? Og elles veit vi korleis det går med vatn som kjem under 0.

Mener det var nevnt tidligere i tråden at noen hadde en fryser med -40c. Hvis du da setter dunk/kar el. med kjøleveske/alkohol i denne tempraturen en stund, vi naturligvis vesken få samme tempratur som omgivelsene.. Klart, når du kjører vann i spiralen gjennom denne vesken vil den naturligvis varmes gradvis opp, men dette var vel for å komme ned på lagerbryggtemp på slutten av kjølingen? Skal ikke være noe problem med et 10mm kobberrør 2 meter med 5l/min flow (10-12grader)/-40*c og holde vannet frostfritt den tiden det tar å kjøle ned siste delen av vørteren, men du kan jo begynne med bare å senke noen få kveiler av kobberen i frostvesken/alkoholen hvis du er nervøs..:)
 
Tilbake
Topp