Kjøleskap/fryser til gjæringskar

Mangler i dag skikkelig kontroll på gjæringstemperaturen og tenkte å gå til innkjøp av et kjøleskap eller en fryseboks som kan ta 4 gjæringskar på 30 liter stk.
Samtidig ønsker jeg å kjøpe et lite kjøleskap som rommer 4 stk 19l corneliusfat, håper å få tak i noe som ikke er høyere enn 90 cm.

Noen som har tips til et kjøleskap og en fryseboks som ikke er sånn alt for dyre, og som kan brukes?
Er jo helt sikkert ganske mange her som har gjort dette før meg ? :D
 
Jeg synes det enkleste er å benytte et rom som er kaldere enn jeg skal gjære, å så bruke en varmekabel med UT-200 rundt karet. Da blir det seff ganske sesongstyrt hva jeg kan gjære og lager blir vanskelig der jeg bor nå.

Har derfor akkurat i dag fått denne inn døra: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/EC4200AOW1/electrolux-fryseboks-ec4200aow1-86-8-cm

Med litt lirking tror jeg det går opp til 3 kar inn i den, iaffall 2. Blir å sette den kaldere en gjæringstemp og varme opp karene til riktig temp med kabel. Når jeg ikke gjærer så skal den brukes til lagring på rundt 0 grader.
 
Jeg bor i en leilighet, og har hatt problemer med å styre temperaturen når det står i et kaldt rom, derfor jeg vil gå over til et skap/boks :)
 
Dersom du har et kaldt rom så er det mest arealeffektive å benytte UT-200 og varmekabel til å varme opp til rett temp. Med skap/boks så trenger du alikevell en styringsenhet som fx UT-200 og en varmekilde som fx kabel. Dersom du i tillegg vil ha øleskap/kegerator så er du på riktig vei nå. Jeg bor i en liten leilighet å har nå presset in en boks, skapet har jeg hatt lenge men det ble for upraktisk å gjære i det så til nå har jeg gjæret det soveromstempen har tillatt. Dvs amerikansk/britisk ale om vinteren og belgisk om sommeren. Har hatt et par lagere i kjellerboden og på balkongen og det har gått fint. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte boksen nå er at den gir meg mulighet til kaldkrasjing av øl før fating, gjæring av hva som helst året rundt, samt skikkelig kaldkondisjonering av øl. Altså ikke nødvendig, men kjekt.
 
Mangler i dag skikkelig kontroll på gjæringstemperaturen og tenkte å gå til innkjøp av et kjøleskap eller en fryseboks som kan ta 4 gjæringskar på 30 liter stk.
Samtidig ønsker jeg å kjøpe et lite kjøleskap som rommer 4 stk 19l corneliusfat, håper å få tak i noe som ikke er høyere enn 90 cm.

Noen som har tips til et kjøleskap og en fryseboks som ikke er sånn alt for dyre, og som kan brukes?
Er jo helt sikkert ganske mange her som har gjort dette før meg ? :D

Jeg fikk denne fryseren til halv pris på happy hour:
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/EC2200AOW2/electrolux-fryseboks-ec2200aow2-86-8-cm

Passer fint til 4 stk. 19l corneliusfat :)
 
Tror det blir stor(t) hvis en og samme boks/skap skal ta 4 kar a 30 liter.
Får ikke inn mer enn to stk i litt stort kjøleskap og tre i fryseboksen.
Men et skap eller boks av typen brusskap eller annet brukt i næring tar sikkert mer.
Husk at du må få de inn i hus også. Det er noen større skap som frister meg, men med dybde 95cm som minste mål får jeg de ikke inn uten å rive en vegg.
Usikker på hva kona vil si hvis jeg begynner å rive ned huset for å kunne brygge øl som stort sett blir gitt bort :)
 
Jeg synes det enkleste er å benytte et rom som er kaldere enn jeg skal gjære, å så bruke en varmekabel med UT-200 rundt karet. Da blir det seff ganske sesongstyrt hva jeg kan gjære og lager blir vanskelig der jeg bor nå..

Driver og skal investere i bryggeutstyr - hvilken type varmekabel snakker vi om her ? Type golvvarmekabel etc... ???
Har gammel kjeller som er KALD så dette blir nok det enkleste for min del i første omgang ser jeg
 
Tilbake
Topp