Kjøleskap som Gjæringskap

Heisann.
Har akkurat gått til bestilling av mitt første kit, og det ankommer posten i morgen.
Alt er klart til å sette første batch, men foreløbig mangler jeg en fornuftig plass å utføre gjæringen på.
Har 1 kjøleskap av type gammelt og ubrukelig stående som jeg tenkte kunne funke utmerket på boden min (den holder mellom 8-12grader året rundt), dersom jeg fikk montert varming i det.
Ser massevis av tråder her hvor det står at folk har brukt Varmebelter, forskjellige styringsenheter etc etc, men kunne trengt meg en kort innførsel i hvordan man setter opp dette 100% på første forsøk.
Altså skal man ha kjøleskapet koblet til strøm samtidig, slik at det står på kjøling hele tiden mens varmebeltet skal jobbe mot kjøleskapet? Eller kjører dere temperaturstyring på begge delene slik at en styringsenhet starter varming og en starter kjøling?

Med min bodtemperatur håpte jeg at det kunne funke å bare ha varme-element (type drivhus-frostguard som fruen har mange av) som ble styrt med termostat montert inne i kjøleskapet. Kan det funke?

Skapet er ellers perfekt da jeg har plass til 2x 30liters kar i det med god plass til overs :)

Håper noen kan gi en nybegynner en kjapp innføring i hvordan jeg skal tolke alle trådene om temp-kontroll i gjæringsskap :)

Mvh
ØyViNd F...
 
Du trenger to slike hvis du ønsker å styre både varme og kjøling.

https://www.bryggselv.no/utstyr-til...UT-300-Temperatur-Kontroll-102070-p0000016115

Alternativt kan du bygge deg en styringsenhet av en stc 1000. Gjør noen søk her på forumet og du skal finne:)

Jeg bruker stc-1000 til mitt gjæringskap/kjøleskap. Der har jeg et varmebelte som slår inn når det trengs.

Det finnes også flere guider på youtube som viser hvordan dette skal gjøres. Jeg har loddet min, men vet at det ikke er optimalt selv om det funker for meg.

Varmebelte og kjøleskap jobber aldri samtidig, men man bestemmer selv når man ønsker at disse skal slå inn/ut. Dette kan man selv justere på termostaten.
 
Sist redigert:
....
Med min bodtemperatur håpte jeg at det kunne funke å bare ha varme-element (type drivhus-frostguard som fruen har mange av) som ble styrt med termostat montert inne i kjøleskapet. Kan det funke?

''''''Mvh
ØyViNd F...

Har samme temp i kjelleren, bruker en gammel fryser og en frostvakt koblet til en stc1000 som er satt til å koble elementet inn om tempen synker under 19 grader.
Veldig enkelt å koble, og meget billig. Har ikke hatt behov for å koble inn kjøling.
Bruker du hissig belgisk gjær og ønsker å holde den i nedre del av temperaturområdet (20-22 grader) trenger du kjøling, men det kobler du lett inn på stc'en.
(Selv med 8 tommeltotter går det greit.)

Slik bod-temperatur er en gave fra oven (om den er noenlunde stabil) - lageren gjæres i rett temperatur uten mikkmakk.
 
Ahkey. Så da var d nesten som jeg tenkte ja :)
Man kjører en termostat på kjøledelen (altså kjøleskapet) og en på varme-element.
Noen som tror d kan gå greit å bare la kjøleskapet være avslått siden d er såpass kaldt i boden det står i,samt grunnet alder på kjøleskapet tror jeg ikke kompressor overlever så mange av/på sykluser :p
 
Samme termostat, om du går for en stc-1000 i hvertfall.
Og; ja, med ca 10 grader i miljøet har jeg ikke hatt behov for å koble inn kjølingen på fryseboksen.

Fins enklere løsninger som du ikke trenger å koble (husker ikke betegnelsen på den, men den plugges inn i en stikk-kontakt og elementet plugges inn i den igjen..)
Denne skal være mindre presis etter det jeg forstår, men med døra lukket vil du ha stor treghet i systemet slik at det i grunnen er rom for litt upresis varmereguleringen.
 
Tilbake
Topp