Kjøleskap starter ikke på nytt etter førstegangs nedkjøling

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt et brukt kjøleskap som ikke fungerer helt som jeg hadde håpet. Jeg trodde først at det var på grunn av for lav temperatur i kjelleren, jf. denne tråden, men har nå fått mistanke om at det kan være noe annet galt. Oppretter derfor en ny tråd.

Problemet:
Kjøleskapet fungerer helt normalt første gang jeg setter i støpselet, og kjøler helt til det når ønsket temp. Det kjøler helt ned til -2C på relativt kort tid.

Problemet oppstår når det da sier seg fornøyd, og temperaturen begynner å stige igjen. Kjøleskapet starter rett og slett ikke på nytt av seg selv, og temperaturen blir etter hvert lik romtemperaturen.

Jeg kan også dra ut støpselet å sette det i på nytt, uten at noe skjer. Hvis jeg venter noen timer før jeg setter i støpselet, virker det plutselig igjen, men gir seg på samme måte etter førstegangs nedkjøling.

Det mest nærliggende er vel å anta at termostaten er gåen? Hvis jeg ønsker å koble ut termostaten, skal jeg da flytte blå ledning nederst til høyre opp til ledig plass øverst til høyre ? (se vedlagt bilde)
 

Vedlegg

  • IMG_7506.JPG
    IMG_7506.JPG
    139,8 KB · Sett: 75
Har du kolet til egen styring?På stikkontakten?Regner med det siden du sier du får det ned i 2 minus..
For å koble vekk termostaten så kobler du sammen di 2 ledningene som går til termostaten inni kjøleskapet..
 
Har du kolet til egen styring?På stikkontakten?Regner med det siden du sier du får det ned i 2 minus..
For å koble vekk termostaten så kobler du sammen di 2 ledningene som går til termostaten inni kjøleskapet..

Nei, har ikke koblet til egen styring...

Den svarte er mest sannsynlig fra termostaten til kompressor.

Ja, så vil det ikke da bli riktig å koble blå (fra støpsel) direkte på samme skinne som den svarte (fra kompressor) ?
 
Gjør du som du selv foreslo så kortslutter du tror jeg. Du kan gjøre som tazzat sier og koble sammen ledning til (brun ) og ledning fra (svart) ved termostaten. Da skal kompen gå hele tiden. Eller så kan du ta av svart nede ved komp og sette på brun.
 
Gjør du som du selv foreslo så kortslutter du tror jeg. Du kan gjøre som tazzat sier og koble sammen ledning til (brun ) og ledning fra (svart) ved termostaten. Da skal kompen gå hele tiden. Eller så kan du ta av svart nede ved komp og sette på brun.

Hehe, som du skjønner så er jeg ikke så skarp med elektronikk ;) Men da går jeg sikkert for å koble sammen ved termostaten - takk for tipset!
 
Det aller letteste er faktisk om du tar vekk den svarte. Og kobler fra der du har ledig på den brune skinna og til der hvor den svarte satt. Husk å isolere den svarte kabelskoen så den ikke kommer i kontakt med noe.
 
Det aller letteste er faktisk om du tar vekk den svarte. Og kobler fra der du har ledig på den brune skinna og til der hvor den svarte satt. Husk å isolere den svarte kabelskoen så den ikke kommer i kontakt med noe.

Har nå kobla iht. til dette. Ser ut til at det fungerer greit nå! :)
 
Vet ikke hvordan du har koblet, men bruk kabelsko der det kan være kabelsko. Å bare tvinne kordeller rundt funker å teste, men ikke som fast greie.
 
Tilbake
Topp