Kjøleskap til fat.

Hei.

Nå har jeg "bommet" to ganger på kjøleskap kjøpene mine. Første gang kjøpte jeg ett lite kjøleskap som jeg trodde skulle passe til 2 fat, i dette fikk jeg bare plass til 1.
Så kjøpte jeg ett noe større, men håp om å få plass til 4, men ser nå at jeg nok bare får plass til 2.

Er det noen som har kjøleskap med plass til 4 fat? I så fall kan du fortelle meg hvilket merke etc.

Endre
 
Da skal det vel passe inn et sted ?
Hadde et lite skap under benken som tok 2 fat når fordamperen ble snudd  og hyller etc ble fjernet og ett fat sto på skrå, så jeg gikk over til fullsize skap i rommet under tårnet som tar 8 fat, kanskje stykt å fortelle det siden huset i hovedsak brukes yil å brygge i.
 
Hva med å kjøpe en fryser? Sett på en forlengelse av treverk isolert med isopor og vips så har du plass til mange fat i en veldig strømgjerring kegrator. (PS du må bruke en tempraturkontroller).
 
Jeg har et gammelt electrolux-kjøleskap hvor jeg får plass til 8 fat -> 6*19l og 2*9l. Litt mindre isolasjon i veggene på de eldre skapene så det er ofte mer plass inni :skitbra:
 
Har du plass til fryseboks med topplokk? Bruker en fryser på ca. 400 liter, og uten at jeg har forsøkt (har bare 3 fat) skal det gå helt fint med i hvert fall seks fat. Slik den brukes nå er det god plass til 3 fat, 2L gass og et gjæringskar til kald-utfelling. De ytre målene er HxBxD = 90x120x70 (ca ca).

Har inntrykk av at frysebokser er mer plassøkonomiske ift. corny-fat enn kjøleskap, siden man ikke taper så mye plass over fatene. Ulempen er at de tar mer av gulvplassen, selvsagt.
 
Var noe ala det Edvin har jeg hadde sett for meg. Fryseboks er kanskje det beste alternativet. Er bare ikke så ofte man ser de små til salgs for en billig penge.
Kjøleskap nr 1 skal nå brukes til gjæringsskap, så til helgen blir det lager brygging.
 
Lagerbrygging er bra. Kontrolerer du tempen med noe ? Jeg har med hell brukt en stc1000 til temp.kontroll i kjøleskapene og fryseboksen... (måtte skryte litt)
 
Kjøpte et Whirlpool kjøleskap på elkjøp i fjor til ca 5k. Full høyde med plass til fire fat, pluss to hyller med flasker :)

Måtte heve bunnen noen cm slik at fatene ikke tok i nederste hyllekanten i døra, og må plassere fatene på en bestemt måte for å få plass, men det funker helt utmerket.

Har også satt inn stålplater i stedet for glasshyller, da jeg ikke stoler på at de holder når det lastes fullt med flaskeøl ;-)
 

Vedlegg

  • kjoeleskap.jpg
    kjoeleskap.jpg
    126 KB · Sett: 771
Jeg har en fryser som får akkurat plass til 6 fat om jeg lager krage på den. Og med akkurat, så mener jeg akkurat. Maks utnyttelse av kapasiteten.
 
Johnemann skrev:
Lagerbrygging er bra. Kontrolerer du tempen med noe ? Jeg har med hell brukt en stc1000 til temp.kontroll i kjøleskapene og fryseboksen... (måtte skryte litt)

Hva slags instilling og temp bruker du på stc1000 på fryseren? Har akkurat laget en Keezer og kontolerer med STC1000. Satte den på 10c, 0.5c diff og compressor delay på 10 min. Nå skrur den seg på ca 3 ganger i timen. Er det i overkant av hva kompressoren kan takle?

/Lars
 
ragnarf,
Kjøleskapet finner du her: http://www.olbrygging.no/butikk/beer-brew-kjoleskap-med-tappetarn.html
Ja, jeg er godt fornøyd. Det eneste jeg har lagt merke til er at det kanskje kjøler litt dårlig da jeg ender opp med å ha det nesten på max. Men det holder selv for meg som gjerne vil ha ølet litt kaldere (eller egentlig ikke, jeg drikker sent (og lenge) og ender oftest opp med for varmt øl i glasset, men det løser jeg ved å starte med å ha det litt for kaldt, slik at gjennomsnittstemperaturen blir passe:)

Kranene er helt OK.
Jeg har ikke lagt merke til noe lyd fra det, men så står det da også ikke der jeg oppholder meg.
Tyngde som et vanlig kjøleskap av den størrelsen, skulle jeg tro. Det er i hvert fall enkelt å flytte på, med fat, da det har hjul. Jeg har hatt det mye ute på terassen i sommer.
 
Takk for info.
6.300,- er jo slett ingen upris synes jeg. Jeg har som regel engelsk bitter på fat så jeg trenger ikke å ha det så veldig kaldt.
 
lmb skrev:
Johnemann skrev:
Lagerbrygging er bra. Kontrolerer du tempen med noe ? Jeg har med hell brukt en stc1000 til temp.kontroll i kjøleskapene og fryseboksen... (måtte skryte litt)

Hva slags instilling og temp bruker du på stc1000 på fryseren? Har akkurat laget en Keezer og kontolerer med STC1000. Satte den på 10c, 0.5c diff og compressor delay på 10 min. Nå skrur den seg på ca 3 ganger i timen. Er det i overkant av hva kompressoren kan takle?

/Lars
Vet ikke hvor mye en kompressor tåler, men til servering kan kanskje senke tempen en grad og øke fra 0,5 til 1,0 grad i diff. Så roer det seg ned litt ?
/John
 
Kjøpte et Whirlpool kjøleskap på elkjøp i fjor til ca 5k. Full høyde med plass til fire fat, pluss to hyller med flasker :)

Måtte heve bunnen noen cm slik at fatene ikke tok i nederste hyllekanten i døra, og må plassere fatene på en bestemt måte for å få plass, men det funker helt utmerket.

Har også satt inn stålplater i stedet for glasshyller, da jeg ikke stoler på at de holder når det lastes fullt med flaskeøl ;-)

Hei GeirH.
Hvor kjøpte du stålplatene? Har skaffet meg et ganske likt Whirlpool kjøleskap og ser glassplatene begynner å bøye når jeg nærmer meg en kasse øl.
Føler det er litt for sketchy å kanskje være i fare for at plata knekker og flaskene knuser
 
Har brukt billigste kjøkkenplate fra IKEA som hylle og den holder greit vekten av 4 fulle fat, i mitt gamle Gram kjøleskap. Fikk skapet helt gratis av en hyggelig student i Kristiansand som var veldig fornøyd med byttehandelen med litt smaksprøver. Legg inn autosøk på gis bort sidene på finn.no. kommer mye der.
 
Tilbake
Topp