Kjøleskap

Skulle bare prøve et ekstraktsett fra europris i høst,men nå er det blitt 9. Husker det gjæra på ca 24 grader så etterhvert måtte jeg justere ned tempen på badet. Når jeg kom ned på 18 grader som jeg mente jeg burde ha ble jeg ganske upopulær hjemme og det var jo egentlig fortjent. Men nå har jeg et stort kjøleskap "kombiskap" i boden med nylig innmontert 300w varme. Har montert følere ulike steder for test og ser at over en lengre periode er temperaturforskjellen oppe og nede i skapet 10 grader. Dette er når varmovnen er innkoblet. Vurderer å sette inn en datavifte slik at tempen blir jevn i hele skapet. Dette kan muligens være greit ved kjøling også.
Er dette nødvendig eller skal jeg bare la lufttemperaturen variere ganske mye? Inne i øldunken blir det jo likevel ganske stabilt. Stc1000 er underveis fra petit agentur så julafen er like om hjørnet.
 
Syns 300W var litt voldsomt. Det vanligste er vel å tape en sensor på karet, så isolere denne så godt som mulig fra omgivelsene. Dette blir en veldig treg prosess, så mulig at et såpass stort element vil skyte et godt stykke over set temp før karet reagerer. Syns 30W platene som Petit har virker mer riktig i et vanlig skap.
 
Skulle bare prøve et ekstraktsett fra europris i høst,men nå er det blitt 9. Husker det gjæra på ca 24 grader så etterhvert måtte jeg justere ned tempen på badet. Når jeg kom ned på 18 grader som jeg mente jeg burde ha ble jeg ganske upopulær hjemme og det var jo egentlig fortjent. Men nå har jeg et stort kjøleskap "kombiskap" i boden med nylig innmontert 300w varme. Har montert følere ulike steder for test og ser at over en lengre periode er temperaturforskjellen oppe og nede i skapet 10 grader. Dette er når varmovnen er innkoblet. Vurderer å sette inn en datavifte slik at tempen blir jevn i hele skapet. Dette kan muligens være greit ved kjøling også.
Er dette nødvendig eller skal jeg bare la lufttemperaturen variere ganske mye? Inne i øldunken blir det jo likevel ganske stabilt. Stc1000 er underveis fra petit agentur så julafen er like om hjørnet.
En pc-vifte gir ganske jevn temperatur i hele skapet og koster ikke mange kronene. Du kan bruke en gammel 12v lader til viften, de fleste av oss har skuffene fulle av avlagte ladere. Jeg har 2 skap med vifte og STC 1000+ og er meget fornøyd med de.:)
 
Hvis du også setter et glass vann inne i kjøleskapet som du putter sensoren oppi, så vil ikke den gå så ofte opp og ned i temperatur. Det er tross alt det som er inne i gjæringskaret som skal ha jevn temperatur og det blir minimalt forandring i den selv om lufttemperaturen svinger opp og ned ofte.
 
Da har jeg montert en liten pc-vifte i skapet. Dette gir mye jevnere temp i hele høyden på skapet, men som Lars Grepstad sier så er nok 300w litt overkill i det skapet. Temperaturen fortsetter å stige lenge etter at varmovnen har stoppet så jeg skal bytte til en noe svakere varmekilde. Det blir vel også mer stabil temperatur når jeg får inn noen dunker der. STC-1000 virker helt som ønsket og ser ut som god kvalitet.
 
Bør nok vurdere sikkerheten også etterhvert, men monterte nå en 25w pære i en hermetikkboks og en liten vifte som sirkulerer lufta. Gir en glimrende stabilitet på temperaturen under oppvarming.
 

Vedlegg

  • IMG_4389.JPG
    IMG_4389.JPG
    114,4 KB · Sett: 113
Veldig skeprisk til de elementa der. Ledere ligger omtrent uisolert inn i aluen. Jeg demonterte min for å se, og bestemte meg for å ikke sette strøm på den. Kan være ok din, men kanskje lurt å sjekke..
Sønnen min som er elektrikker og har montert den. Stoler på han vet hva han gjør;)
 
Sønnen min som er elektrikker og har montert den. Stoler på han vet hva han gjør;)
Problemet er ikke hvordan den er montert, men konstruert. Hvis ledningen ligger inntil metallet så er den ekstra utsatt for jordfeil. Har du jordet stikkontakt og jordfeilbryter i skapet er det ikke noe problem.

Hadde jeg vært skeptisk? Nja, tror ikke det.
 
Jeg har den kveilet rundt gjæringskaret og STC proben også strippet fast på karer. Jeg oppnår lett de ønskede temperaturen med strømstyring / tempstyring fra STC.
Vil ikke kabelens innebygde frostsikringstermostat jobbe mot deg om du ønsker å påtrykke varme når temperatur i skapet er over 5C?
 
Problemet er ikke hvordan den er montert, men konstruert. Hvis ledningen ligger inntil metallet så er den ekstra utsatt for jordfeil. Har du jordet stikkontakt og jordfeilbryter i skapet er det ikke noe problem.

Hadde jeg vært skeptisk? Nja, tror ikke det.

Snakket med sønnen min, varmeelementet er jordet.
 
Tilbake
Topp