Kjøling av øl.

Har forsøkt meg på ølbrygging, og det var ingen stor suksee, selv om det ga mersmak. Den største utfordringa var kjølingen. Hvordan gjør dere det? Om man kjøler det ned i en balje, bør man kjøle ned vørteren i kjelen, eller bør man kjøle ned dunken man har brygget på gjæring i? Eller skal jeg bare bite i det sure eple og gå til innkjøp av en dyppkjøler?
 
Nei, det har jeg ingen intensjoner om å gjøre :)
Har ordna meg ett ølsett som jeg skal brygge mens jeg venter på penger til å kjøpe meg kjøler.
 
bjørni skrev:
Har forsøkt meg på ølbrygging, og det var ingen stor suksee, selv om det ga mersmak. Den største utfordringa var kjølingen. Hvordan gjør dere det? Om man kjøler det ned i en balje, bør man kjøle ned vørteren i kjelen, eller bør man kjøle ned dunken man har brygget på gjæring i? Eller skal jeg bare bite i det sure eple og gå til innkjøp av en dyppkjøler?

Kjøl det ned med isbad i balja mens det er i kjelen, og bruk masse is. Jeg pleier alltid å ha noen brødposer med is liggende klart før bryggedagen, selv nå som jeg har platekjøler. Ha også is på alle sider av kjelen for å gjøre mest ut av varmeutvekslingen, ikke bare én klump.
 
Tilbake
Topp