Kjøling av vørter - i kokekaret eller gjærkaret?

I dag prøvde jeg for først gang BB60v2. Det var morsomt og lærerikt. Jeg støtte på ett problem. Dette er greia.

For å starte forsiktig, brukte jeg kun halvparten av kapasiteten. Det jeg ikke tenkte på, var at kjøleren dermed bare stakk halvt ned. Konsekvensen var at kjølingen tok svært så lang tid. Til sist ble jeg bekymret for nedkjølingshastigheten, så jeg fylte opp den halvt nedkjølte vørteren på gjæringsbøtta og puttet kjøleren opp i den i stedet. Da gikk det atskillig fortere.

Spørsmålet mitt er om dette påvirker produksjonen. Jeg antar at siden kjøleren ikke kommer i kontakt med fremmedelementer, så er den fortsatt steril.

Hvis jeg i framtiden skal lage mindre batcher, er det ok å kjøle ned vørteren i gjæringsbøtta? Kan jeg da i stedet for å koke kjøleren med vørteren i 5 minutter heller bruke steriliseringsutstyr (i mitt tilfelle Star San)?
 
Det tar lang tid å kjøle uansett. Jeg kan vel ikke helt se at det skulle være noe problem å kjøle i gjæringskaret. Grumset faller jo til bunnen under gjæring uansett. Eneste er vel at plasten ikke er overhappy over 100 grader i starten.
 
Lar du silen sitte i under kok? Jeg tar ut den og da dekkes den medfølgende kjøleren nesten helt ved 25 l batch. Rører for å få sirkulasjon under kjøling. Da tar det 12-15 min å kjøle mener jeg.
 
Kan kanskje gjøre som jeg faktisk gjorde: først kjøle ned i BB60 og deretter i gjeringskaret.

Med hensyn til 25 liter vørter og kjøler som gikk helt ned: har du BB60 eller BB30. Det skal sies at produksjonen ble vesentlig mindre enn de stipulerte 25 literne, til tross for at jeg brukte 27 liter vann totalt.
 
Jeg har BB60V2. Brygget en kølsch i går og hadde vel totalt 30 liter da koking startet. total koketid var 90 min på grunn av en del pilsnermalt i oppskriften. Kokte sikkert vekk 5 liter og da var vel øverste "turn" på kjøler over vørter. Endte opp med 21 liter i gjæringskar da jeg ikke tok med noe av grumset i bånn.
 
Tilbake
Topp