Sett spiralen i bryggeren og kjør kaldt vann gjennom. Da trenger du bare vanlig hageslange. Enkleste løsning.Venter fortsatt på utstyret mitt men leser her fra beskrivelsen på en kjøler;
Det er 2 måter å bruke en slik kjølespiral: Den mest vanlige metoden er å senke den ned i gryta og kjøre kaldt vann igjennom. En annen metode er å senke spiralen ned i iskaldt vann, for så å pumpe vørteren igjennom spiralen
Noen som er erfaring med det? Har kjøpt en brewzilla maskin, hvis man skal kjøre vørteren gjennom en iskald spiral- hvordan gjør man det rent praktisk? Er vel sikkert ikke anbefalt å bruke vanlig hageslanger og pumpe på dette?
Eller misforstår jeg hele greia
Hei! Tar opp igjen en gammel tråd.
Jeg tenker å komme igang med brygging og har også begrenset tilgang med vann, og tenker derfor på en løsning med resirkulering av vann og fryser.
Jeg tenkte å kjøpe en liten fryseboks, sette inn en stor murerbøtte eller lignende (f.eks 50L) i den og fylle med vann med frostveske.
Så når jeg skal kjøle ned vørter, tar jeg en vannpumpe i bøtta og kjører kaldt vann til kjølespiral i kjelen, og det varme vannet tilbake til fryseren/bøtta. Burde det fungere greit? og så bruke dette vannet, ved flere brygg. Vannet i fryseren burde jo da holde ganske mange minusgrader og kjøle effektivt ned vørteren.
Tenkte å kjøpe en billig nedsenkbar pumpe fra Biltema, f.eks.
Hvordan gjør man det med tanke på IBU når man bruker no chill metoden?
Hvor store batcher planlegger du? En platekjøler bruker lite vann. Til en 25 liter batch bruker du vel omtrent 40-50 liter kjølevann da. Men er det et stort problem med vannkapasitet så hadde jeg gjort det veldig enkelt. Droppet malttyper som kan gi DMS, og kjørt no-chill. Funker helt fint det.Hei! Tar opp igjen en gammel tråd.
Jeg tenker å komme igang med brygging og har også begrenset tilgang med vann, og tenker derfor på en løsning med resirkulering av vann og fryser.
Hva er egentlig poenget med kjølespiral nr 2 i fryseren?
- Det er fordyrende (ekstra spiral)
- Det blir mindre effektivt (det må en varmeoverføring ekstra til, kjølespiraler har ikke 100% virkningsgrad)
- Du må ha sirkulasjon på kjølemedie i fryseren (ekstra pumpe, strøm, ekstra kostnad)
Pumper du direkte kjølemedie gjennom én kjølespiral i vørter så blir det
- Mer effektivt (bare én varmeoverføring, 1 kjølespiral)
- Du får automatisk sirkulasjon i kjølemedie siden tur/retur pumpes inn og ut av denne tanken
- Billigere
Hvor store batcher planlegger du? En platekjøler bruker lite vann. Til en 25 liter batch bruker du vel omtrent 40-50 liter kjølevann da. Men er det et stort problem med vannkapasitet så hadde jeg gjort det veldig enkelt. Droppet malttyper som kan gi DMS, og kjørt no-chill. Funker helt fint det.
Da er det vel no-chill som er løsningen da.Tenker 25 liter ja. Syns 40-50liter vann er mye å kaste mtp hvordan sommerne har vært her de siste årene. Vet ikke hvordan kapisiteten egentlig er på brønnen, men føles litt bortkastet å spyle så mye vann i hagen