Kjøling av vørter uten vann ??

Kanskje da investere i en kjølespiral også i fryseren, som du da senker i kjølevæsken? På den måten får de enda kaldere væske tilbake og helt lukket system.
 
Ja, det kan jeg godt kjøre, men litt usikker på om jeg skjønner riktig.

Tenker du å koble de to kjølespiralene sammen, med ei pumpe imellom og da vil jeg kun kjøre det samme vannet i en loop som varmes/kjøles i hver sin ende? Slik at kjølevesken kjøler spiralen, og ikke går gjennomsystemet på en måte?
 
Ja. Flere plasser sliter mann med varmt vann i springen, og da kjøler man det gjerne i isvann (med salt?) i en spiral i forkant av kjølingen. Dette blir en variant av dette. Du kan da også supplere med mer is eller annet ved behov. Du må nok uansett sørge for litt bevegelse i kjøleremediet (på samme måte som du gjør i kokekjelen).
 
Venter fortsatt på utstyret mitt men leser her fra beskrivelsen på en kjøler;
Det er 2 måter å bruke en slik kjølespiral: Den mest vanlige metoden er å senke den ned i gryta og kjøre kaldt vann igjennom. En annen metode er å senke spiralen ned i iskaldt vann, for så å pumpe vørteren igjennom spiralen

Noen som er erfaring med det? Har kjøpt en brewzilla maskin, hvis man skal kjøre vørteren gjennom en iskald spiral- hvordan gjør man det rent praktisk? Er vel sikkert ikke anbefalt å bruke vanlig hageslanger og pumpe på dette?

Eller misforstår jeg hele greia:)
 
Du bør ha food-grade slanger så lenge vørteren skal være inni slangen/spiralen. Men hvis du senker spiralen nedi kjølebøtta med en gang så bør du ha en armada med folk som står klare med is, for den bøtta blir fort varm.
 
Venter fortsatt på utstyret mitt men leser her fra beskrivelsen på en kjøler;
Det er 2 måter å bruke en slik kjølespiral: Den mest vanlige metoden er å senke den ned i gryta og kjøre kaldt vann igjennom. En annen metode er å senke spiralen ned i iskaldt vann, for så å pumpe vørteren igjennom spiralen

Noen som er erfaring med det? Har kjøpt en brewzilla maskin, hvis man skal kjøre vørteren gjennom en iskald spiral- hvordan gjør man det rent praktisk? Er vel sikkert ikke anbefalt å bruke vanlig hageslanger og pumpe på dette?

Eller misforstår jeg hele greia:)
Sett spiralen i bryggeren og kjør kaldt vann gjennom. Da trenger du bare vanlig hageslange. Enkleste løsning.
 
Hei! Tar opp igjen en gammel tråd.
Jeg tenker å komme igang med brygging og har også begrenset tilgang med vann, og tenker derfor på en løsning med resirkulering av vann og fryser.

Jeg tenkte å kjøpe en liten fryseboks, sette inn en stor murerbøtte eller lignende (f.eks 50L) i den og fylle med vann med frostveske.

Så når jeg skal kjøle ned vørter, tar jeg en vannpumpe i bøtta og kjører kaldt vann til kjølespiral i kjelen, og det varme vannet tilbake til fryseren/bøtta. Burde det fungere greit? og så bruke dette vannet, ved flere brygg. Vannet i fryseren burde jo da holde ganske mange minusgrader og kjøle effektivt ned vørteren.

Tenkte å kjøpe en billig nedsenkbar pumpe fra Biltema, f.eks.

I Australia har de problemer med vann til kjøling, og har utviklet "no chill". De tapper den varme vørteren i en beholder som fylles helt opp, slik at det ikke er noe luft der, og så lar de den kjøle seg ned over natta. Det funker: No-Chill Brewing

Du kan selvfølgelig få nedkjølinga til å gå fortere ved å senke beholderen i en kaldt væske - eller utvikle en eller annen smart måte å tilføre kulde på. Det ligger ellers masse info på nettet om no chill.
 
Sist redigert:
Hvordan gjør man det med tanke på IBU når man bruker no chill metoden?

Jeg siterer fra den artikkelen jeg linka til ovenfor: "Because their wort remains hot longer than it does in conventional brewing, no-chill brewers often postpone the hops additions in the boil. This is an area in which you’ll just have to experiment, but to start, try postponing each addition by 20 minutes. So, your normal 60-minute bittering charge would happen at 40 minutes, for example. Any additions after the 20-minute mark, you can simply add to the HDPE container after racking."
 
Sist redigert:
Skal lese igjennom!

Årsaken er som tidligere nevnt at jeg ikke ønsker å tømme brønnen.

Virker som løsningen med to spiraler og en fryser er veien å gå.
 
Hva er egentlig poenget med kjølespiral nr 2 i fryseren?

- Det er fordyrende (ekstra spiral)
- Det blir mindre effektivt (det må en varmeoverføring ekstra til, kjølespiraler har ikke 100% virkningsgrad)
- Du må ha sirkulasjon på kjølemedie i fryseren (ekstra pumpe, strøm, ekstra kostnad)

Pumper du direkte kjølemedie gjennom én kjølespiral i vørter så blir det

- Mer effektivt (bare én varmeoverføring, 1 kjølespiral)
- Du får automatisk sirkulasjon i kjølemedie siden tur/retur pumpes inn og ut av denne tanken
- Billigere
 
Hei! Tar opp igjen en gammel tråd.
Jeg tenker å komme igang med brygging og har også begrenset tilgang med vann, og tenker derfor på en løsning med resirkulering av vann og fryser.
Hvor store batcher planlegger du? En platekjøler bruker lite vann. Til en 25 liter batch bruker du vel omtrent 40-50 liter kjølevann da. Men er det et stort problem med vannkapasitet så hadde jeg gjort det veldig enkelt. Droppet malttyper som kan gi DMS, og kjørt no-chill. Funker helt fint det.
 
Hva er egentlig poenget med kjølespiral nr 2 i fryseren?

- Det er fordyrende (ekstra spiral)
- Det blir mindre effektivt (det må en varmeoverføring ekstra til, kjølespiraler har ikke 100% virkningsgrad)
- Du må ha sirkulasjon på kjølemedie i fryseren (ekstra pumpe, strøm, ekstra kostnad)

Pumper du direkte kjølemedie gjennom én kjølespiral i vørter så blir det

- Mer effektivt (bare én varmeoverføring, 1 kjølespiral)
- Du får automatisk sirkulasjon i kjølemedie siden tur/retur pumpes inn og ut av denne tanken
- Billigere

Ja mulig det er like greit. Kan jo prøve det først - var bare flere som foreslo en kjølespiral nr 2 i fryseren. jeg har ikke peiling :)
 
Hvor store batcher planlegger du? En platekjøler bruker lite vann. Til en 25 liter batch bruker du vel omtrent 40-50 liter kjølevann da. Men er det et stort problem med vannkapasitet så hadde jeg gjort det veldig enkelt. Droppet malttyper som kan gi DMS, og kjørt no-chill. Funker helt fint det.

Tenker 25 liter ja. Syns 40-50liter vann er mye å kaste mtp hvordan sommerne har vært her de siste årene. Vet ikke hvordan kapisiteten egentlig er på brønnen, men føles litt bortkastet å spyle så mye vann i hagen :)
 
Tenker 25 liter ja. Syns 40-50liter vann er mye å kaste mtp hvordan sommerne har vært her de siste årene. Vet ikke hvordan kapisiteten egentlig er på brønnen, men føles litt bortkastet å spyle så mye vann i hagen :)
Da er det vel no-chill som er løsningen da.
 
En gammel bilradiator med vifte i frysen og en pumpe mot spiralkkøleren burde vel kunne kjøle dette rimelig effektivt?

Edit: det får du billig hos høggeren.
 
Tilbake
Topp