kjøling under gjæring streiket. What to do???

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Prøver alt her. Satte en bock til gjæring med wlp 833 på 9 grader den 5 aug, var Ok i går kveld , men på morningen i dag hadde sikringen gått på kjølingen og det var 19 grader i karet. What to do?? La den stå ut på 19?? To døgn på 19 og ned på 10, eller rett ned igjen??? Håper på raskt svar.

Sist redigert:
En måned siden du startet gjæring? Seriøst?
Den var ferdig gjæret for flere uker siden,dette er ingen krise forutsatt at gjæringsforløpet ditt var normalt for WLP833.
Mål SG for å bekrefte normal utgjæring og kjøl ned hvis du ønsker ekstra modning, eller tapp på fat/flasker.

Skrev feil skal være august
Ja, hadde en mistanke om det, langt over en måneds gjæring hørtes urimelig ut.
Selv ville jeg latt den gjære ut på 19 og kalt det diacetyl rast, og deretter kjølt ned til CC temperatur for modning/klarning. Ev. kalt det hurtigmetoden for lagergjæring:)

Forutsatt at gjæren hadde greid å gjære ned minst 50% før kjølesvikten, fordi da er mesteparten av smaksprofilen allerede satt.
Skulle jeg startet å senke temperaturen, ville jeg senket en til to grader døgnet for å forhindre at gjæren går for tidlig i dvale.

Aldri hatt erfaring med ditt tilfelle, kun spekulasjoner fra min side for å slå hjel tid på en regntung og høstpreget dag:eek:

OG juleøl: 1066 og OG doppelbock:1082 Målte SG nå og den var 1023 og 1032. Tror jeg da lar den stå på 19 grader til FG og kaller det en diacetylrest også CC. Tusen takk for svar og hjelp. For morroskyld sender jeg inn til juleølkonkuransen. skål folkens

Tilbake
Topp