Kjøpe convex flask bunn, hvor?

Hvor i vårt land kan jeg kjøpe falsk bunn av typen som e bua, med uttak for rør midt oppå? Sikkert et navn på akkurat denne typen, men dere skjønner hva jeg mener :)
Finner jo seff mange i utlandet, men vil først se hva priser vi har her til lands før jeg trykker noe bestill..

Alternativet er jo om noen her på forumet HAR en slik bunn? Meskekjelen min er 34cm i bredde.

Hmmm.. Som buer opp, ja. Da slipper jeg å ha noe under for å løfte bunnen. Samt at jeg må ha med slange opp til utgang som sitter litt høyt på kjelen. Kommer egentlig på flere ting jeg kan borre opp nå.. lokk, fat i metall o.l Skal ta meg en tur på europris og div kjøkkenutstyrsbutikker og se hva jeg finner :) 2mm eller 3mm borr?

FrodeNor skrev:

hehe.. den har for store hull, samt at den blir for ustabil om den skulle ligge oppned (bein under og flapper som flagrer når en rører i mesken osv..). Jeg trenger noe som er stabilt og som ikke er noe tull med i lang tid. Men finnes alltid noe som er uten hull, som jeg kan gå over med borremaskin og lage mase hull i (2-3mm). Kan gjerne være "plastic fantastic" også, så lenge det er plast som er food grade.

3 mm. er for stort, det mest rasjonelle er nok kappskive i 1 mm. for rustfritt. Fx. 30-9637 fra CO

EDIT

lage slisser med en 1 mm kappskive

Hvis du får tak i en vanlig silbunn, skjær 1cm lange splitter rett inn fra kanten med 3-4 cm mellomrom, og bøy disse flapsene litt ned.  Rista ligger da ca 0,5 -1 cm over bunnen. Hull i toppen og stikk ned et rør for avtapning. Slik er meskebunnen jeg kjøpte fra Stana, og den fungerer brillefint.

Mine gjentatte empiriske forsøk tilsier at ei damprist fungerer godt som silbunn.
Bryt av labbene og legg rista opp ned.
Egil B.

Egil B. skrev:
Mine gjentatte empiriske forsøk tilsier at ei damprist fungerer godt som silbunn.
Bryt av labbene og legg rista opp ned.
Egil B.

Hmm.. jeg liker å ikke måtte resirkulere lenge, noe jeg ser for meg at jeg må med så pass tore hull som i en damprist(?) Såg på damprist da jeg var og leita etter potensiel silbunn i butikken i dag, og det var iallefall større hull en et korn, så akkurat den rista blei for grov. Kjøpte meg en stor plastbolle i dag, hvor kanten skal skjæres ned så den kommer lavere. Blir noe alla denne: http://www.flickr.com/photos/pdtnc/3663173100/in/photostream/lightbox/

Tilbake
Topp