Kjøpe kjele, eller bryggeapparat?

Hei

Jeg kommer til å starte med ølbrygging nå, men lurer på hva jeg burde gå for av utstyr. Kjøpe en kjele på over 30 liter og koke opp på plate, eller kjøpe et bryggeapparat?

Pros and cons?

Med bryggeapparat tenker jeg for eksempel på denne: http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-30-generasjon-3

Er 3 000-5 000kr en sum jeg vil få fornuftig utstyr for? Tenker da alt en egentlig trenger til å komme i gang? Tar gjerne imot linker til andre apparater, jeg vet ikke hvilke som er best. Beklager på forhånd hvis dette er et emne som er tatt opp 100 ganger før, jeg vet ikke hva de bryggeapparatene kalles ved fellesnavn, så jeg får ikke søkt det opp  ;D
 
Skulle jeg startet på scratch igjen, ville jeg vurdert noe ala dette:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
Alt du trenger til mesking og koking. Volumet du kan koke med dette utstyret er ikke verre enn at det går på en vanlig komfyr. Alle delene (unntatt kanskje meskeposen) kan brukes videre når du (høyst sannsynlig) vil begynne å mekke selv. Bryggeapparat gjør mer av jobben for deg, men er kanskje ikke like åpne for oppgradering etter personlig smak.
(JADA! Vet det er meterlange tråder her inne om oppgradering og modifisering av BB30 og Speidel - men lell)
 
Enig med JørnP. Fint å starte med BIAB, i tillegg er det enkelt å utvide/forbedre oppsettet. Kjøpte sjøl BIAB-settet fra Bryggselv, og er storfornøyd. Skal sies at jeg har gjort noen modifiseringer, men det er ikke en nødvendighet. Bryggemaskiner er sikkert fint, men syns det er litt av sjarmen å måtte gjøre en del selv.
 
Startet selv med BIAB og det kan anbefales på det varmeste. Fin og grei inngang til bryggingen og hvis det skulle friste videre så er det bare å utvide på det du har eller kjøpe en bryggemaskin.
Jeg gikk for Speidel da jeg innså at jeg verken hadde interesse eller kunnskap til å mekke noe eget eller mekke på noen andre bryggemaskiner.
 
Man kan også se på bryggemaskin so mikke krever mekk, og som er god på å sirkulere og holde temperatur. Det er vel hovedoppgaven. Jeg har Brewster fra Bryggeland. Du kan sikkert pimpe den, men det har ikke vi hatt behov for. Hovedforskjellen fra BIAB er vel at den holder temperaturen for deg og sirkulerer. Har ikke erfaring med andre bryggemaskiner, men er fornøyd med vår. Den kan ta mer malt enn de fleste (kanskje alle uten at jeg vet).

Elling
 
Jeg anbefaler alltid nybegynnere å brygge BIAB, selv om jeg ikke fulgte mitt eget råd og gikk rett på all-grain i kjøleboks da jeg begynte. BIAB er veldig modulært, du kan bygge videre på utstyret...
 
Jeg har selv en beer brew 30 v3 som du linka til, og er storfornøyd! Brygging går veldig lettvint på denne. Det er ikke så automatisk som speidel (en maskin jeg synes er alt for automatisk og tar vekk litt av sjarmen). Det er veldig lett og brygge alene, hvertfall lettere å være alene på en beer brew, enn det er å være alene på BIAB. Det er to negative ting som jeg har funnet. Temperaturmåleren på bunn er litt køddent på min, men leverandøren sender meg ny del, så det går jo fort og greit. Dessuten brukte jeg aldri tempmåleren da den måler på bunn av kjelen og ikke oppe i mesken, så må ha et eksternt termometer og måle med.  Det andre er at jeg har lyst på noe litt større, men det er jo bare at jeg har lyst til å brygge større volum, og er jo ikke noe negativt med beer brewen i seg selv! ;) Det går mye øl da jeg er student, og liker å dele ut ølet til gjester og kompiser som kommer for å "skryte" litt. Så det å oppgradere en beer brew til større volum, vil da si at man må kjøpe utstyr helt fra bunn av og "starte på nytt", noe man slipper hvis man starter med BIAB, for det er som de andre sier, lettere å bygge på.
Men, Beer brew, veldig lett å brygge, veldig lett å gjøre rent, får med aboslutt det man trenger (bortsett fra gjærkar), og lett og pakke sammen og hjemme vekk.
Hvis du går for denne er det greit å ha PDW Five Star fra Bryggselv, da det kan sette seg fast litt i bunn. Har 2ts med det i 2 liter vann over natta, og alt er helt vekk og beer brewen er blank som speil inni igjen!
 
Tilbake
Topp