Kjøpt bygg og rugmalt men behøver hjelp til gjær/humle.

Sarah

 
God aften! Jeg ble hoppende glad da jeg oppdaget Malteriet som selger en økologisk malt-blanding. Kjøpte den med én gang, men jeg har bare brygget biab-sett tidligere og de kommer ferdig med gjær og humle. Hvordan og hva kan jeg brygge med denne bygg og rugblandingen? Jeg kjøper den nok mye fremover, så forskjellige tips er velkomment slik at jeg kan variere. Hadde blitt kjempetakknemlig for forslag til gjær og humle. Er fullstendig ustø på å komponere oppskrifter, men skal på webinar 4.mai ❤ 20210427_195850.jpg
 
Tja, om du vil bli kjent med malten så kan du se om du finner en grei smash (single malt and single hop) -APA eller IPA du kan basere deg på? Rug-IPA er jo også en greie, da får du litt mer kropp og kompleksitet (kan basere seg på en smash-oppskrift men bytte ut en del av byggmaltet med rug). Om du legger deg på ca 10% rug vil jeg tro du får et greit rugpreg, jeg ville ikke gått mye høyere.

Er det noen humler du er glad i?
Smash er en fin måte å bli kjent med humlene. Jeg har aldri brygget smash selv, men har drukket gode varianter med Citra og med Mosaic ihvertfall.
Med gjær er det mye å velge i, men US-05 er vel ihvertfall planke.
Håper det var til hjelp!
 
Sist redigert:
Kjempefin tilbakemelding, tusen takk! Us-05 kjenner jeg ja, og har brukt den humlen som var pakket i ferdigsettene så er usikker på hva jeg har smakt. Jeg kan gjerne prøve singlehop citra, og singlehop mosaic. Topp!
 
God aften! Jeg ble hoppende glad da jeg oppdaget Malteriet som selger en økologisk malt-blanding. Kjøpte den med én gang, men jeg har bare brygget biab-sett tidligere og de kommer ferdig med gjær og humle. Hvordan og hva kan jeg brygge med denne bygg og rugblandingen? Jeg kjøper den nok mye fremover, så forskjellige tips er velkomment slik at jeg kan variere. Hadde blitt kjempetakknemlig for forslag til gjær og humle. Er fullstendig ustø på å komponere oppskrifter, men skal på webinar 4.mai ❤ Vis vedlegget 51318
Hei, det første du bør spørre deg, er hva slags øl du ønsker å lage. Hvis du liker humlepreg, er nok et lyst øl (denne maltblandingen er ganske lys) med amerikansk humle et bra utgangspunkt. Rug har en litt spesiell smak, så det kan være godt med litt humle for å utvide smaksbildet. Det finnes flere oppskriftskalkulatorer på nett, og det er gøy å eksperimentere. Denne har et sidefelt der du kan velge ølstil, og kalkulatoren beregner mengdene opp mot typeriktighet. Det er et fint verktøy om man ikke har laget egne oppskrifter før. Det er også en tråd her på forumet som heter ”Ser oppskriften min grei ut?”. Du kan få gode tilbakemeldinger der.

Ut av dette maltet ville kanske en lys Amerikansk Pale Ale kunne blitt bra. Jeg har en oppskrift her som du kan kikke på som et utgangspunkt. Den er litt mørkere, men humlesortene er veldig gode – og gjæren kjenner du fra før.
 
Hei, det første du bør spørre deg, er hva slags øl du ønsker å lage. Hvis du liker humlepreg, er nok et lyst øl (denne maltblandingen er ganske lys) med amerikansk humle et bra utgangspunkt. Rug har en litt spesiell smak, så det kan være godt med litt humle for å utvide smaksbildet. Det finnes flere oppskriftskalkulatorer på nett, og det er gøy å eksperimentere. Denne har et sidefelt der du kan velge ølstil, og kalkulatoren beregner mengdene opp mot typeriktighet. Det er et fint verktøy om man ikke har laget egne oppskrifter før. Det er også en tråd her på forumet som heter ”Ser oppskriften min grei ut?”. Du kan få gode tilbakemeldinger der.

Ut av dette maltet ville kanske en lys Amerikansk Pale Ale kunne blitt bra. Jeg har en oppskrift her som du kan kikke på som et utgangspunkt. Den er litt mørkere, men humlesortene er veldig gode – og gjæren kjenner du fra før.
Så fin tilbakemelding, tusen hjertelig! Veldig konkrete tips, nå har jeg flere steder å finne ingredienser. Jeg trengte det! Gleder meg Takk igjen.
 
Tilbake
Topp