Om gjær og flaket bygg

Hei!!

Skal brygge en klassisk Dry Stout i dag og oppdaget at det er første gang siden jeg kjøpte kvern at jeg skal bruke flaket bygg. Forstår det slik at det i utgangspunktet er unødvendig å knuse dette, men skulle gjerne hørt litt erfaringer fra folk.

Ellers er jeg litt usikker på om jeg skal bruke Safale US-05 eller S-04. Med US-05 blir den jo ikke helt klassisk men har mange gode erfaringer med den gjæren. Skulle jo helst brukt fersk gjær men siden bryggingen ble utsatt en god stund føler jeg meg ikke helt trygg på kvaliteten på den jeg har.
 
Ikke nødvendig å knuse flaket hvete. Når det gjelder gjær, så vil sikkert 04 flokkulere mer, og kanskje ha litt dårligere utgjæring. Kanskje mer estersmak, men kanskje også litt mer metallisk, etter min spinkle erfaring med den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke nødvendig å knuse flaket hvete. Når det gjelder gjær, så vil sikkert 04 flokkulere mer, og kanskje ha litt dårligere utgjæring. Kanskje mer estersmak, men kanskje også litt mer metallisk, etter min spinkle erfaring med den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker! Var flaket bygg, men det gjelder vel det samme der.
 
Jeg ville brukt 04, men ikke gjær den høyt, for da får du vel en fruktighet som blir helt off. Ser at Zainasheff har 05 som tørrgjæraltternativ, og da vet du jo hva du får. Jeg har ikke prøvd noen av disse, men jeg klarer liksom ikke å se for meg en dry stout med 05. Blir ikke det mer en slags schwarzbier?
 
American Dry Stout

Med de amerikanske humlene dine, ja;).

Jeg er ganske glad i en litt kraftig schwarzbier jeg brygger med kølschgjær. Den har riktignok avskallet svart malt i stedet for roasted barley, så det blir jo ikke helt det samme, men likevel; jeg tenker at 05 vil gi noe lignende. Og det blir godt, men ikke dry stout.

Nå er vel ølet brygget. Hva ble det til?
 
man kan godt bruke en nøytral ale gjær i Dry Stout,
men jeg er enig i at det ikke er typeriktig med C-humle
 
Tilbake
Topp