kjøttøl

TTL

 
Vi pratet en bryggerkveld rundt alt mulig man puttet i brygga sine. Og fikk ideer om både skjærgårdsale med tang, tare, skjell osv, og å hive noen kraftbein i kjelen og lage kjøttøl. Og så lo vi masse av oss selv.
I ettertid har jeg oppfattet at stiler som østersstout/porter faktisk finnes, og i sommer smakte jeg en ostronporter fra ett svensk bryggeri og ble ganske overrasket over at det faktisk var godt. Hørte også i en podcast om en stout en av gutta hadde smakt som var kokt meg noen kjøttbein i kjelen, som også visstnok var godt.

Noen av dere som har prøvd dette?

Ribbeøl til jul?
 
Brewdog koker jo levende hummer i vørten. Sjøgress og bacon hadde de også, i to forskjellige øl. Så det er nok bare få forske seg frem til hva som er godt. Har tenkt litt på spekeskinke, det høres spennende ut.
 
Kråsen på viltfugler blir jo brukt under matlaging, hva med å bruke den i øl for å få et skikkelig viltpreg på ølet?
 
Mengden østers i en oyster stout er nok så neglisjerbar at det neppe har noe å si for smaken
 
Nye juleølet. Ribbe og surkål. Eller pinnekjøtt og kålrot.
Kokt most kålrot kan vel sikkert omdannes av ensymene i malten. Men bør bel kanskje vanne ut pinnekjøttet ganske mye? Saltøl har vel ikke blitt noen stilart enda....

Men hvordan gjær og humle kan funke? Fruktig sauesaison? Lammelambic?
 
Det er vel mulig skumstabiliteten blir litt laber.

fikk veldig lyst til å prøve pinnekjøtt/kålrot! Men jeg tror det blir en liten batch i første omgang. En gang... Er det ikke ipaer som anbefales til pinnekjøtt?
 
Hva med fettet? Hvordan løser man det?
Når man koker kraft blir fettet som et hardt lokk på toppen. Det er jo bare å ikke ha det med i gjæringskaret. Ved kraftkoking har man grønsaker bl.a. for å få stivelse i vesken for å binde fett til vesken. Fordi det gir mere smak. Når man mesker for kjøttøl bør man da skylle før full konvertering, eventuelt drysse litt umaltet på toppen under skyllinga tro?
 
I en episode av 'Brew Dogs' putter de noe malt i en røykovn/grill/elns. sammen med noen kjøttstykker. Samtidig som de røyker maltet drypper da kjøttsaft ned på maltet. Vet ikke hvordan sluttsmaken av dette ble da.
 
Tror kanskje ikke man bør basere seg på hva Brew Dog gjør i de tv-seriene, der går det vel mer i å gjøre ting ekstremt enn å få frem de gode smakene. Noen hevder fra sikre kilder at ølet som serveres publikum i slutten av hver episode slett ikke er ølet som blir brygget i episoden, men snarere et mer "normalt" øl. Nuvel, kul tv-serie, kule folk ;)
 
Tilbake
Topp