TroSev skrev:Smakte nok litt mye på sist jeg brygget. Ser ut som jeg har glemt å tilsette klaringsmiddel ved kok. Er det noe som kan gjøres med det i ettertid. Ølet har stått i 14 dager. Brygget to batcher , den andre er klar og fin. Satte begge i kjølerommet, så får vi se.
kintii skrev:Du har satt ølet på fat? Isåfall kan du bruke isinglas eller clarity-ferm som visstnok skal være helt knall. Da får du klart øl på null komma niks. Om du har flasket det eller ikke vil kjøpe klarningsmiddel så kan du ta tiden til hjelp også
OlaH skrev:Jeg valgte å høre på rådet fra RawRoffe, om at gelatin tar bort mye av humlearomaen. Det ølet jeg glemte klaringsmiddel i, var nettopp en rimelig kraftig tørrhumlet APA. Ølet ble tappet 7. november. Det er slett ikke klart enda. Men det er et alldeles nydelig øl, hvis du ikke lar uklarheten påvirke psyken. :beersmiley:
SverreD skrev:Jeg har brukt Chill Crash i 2-3 dager og gelatin på alle bryggene mine til nå. De som smaker på det blir veldig overrasket og tror ikke at det er hjemmebrygg.
Chill Crash på 2-4C får alt som flyter rundt til å gå til bunns og så tar gelatinen bort gjærtåka. Meget enkelt og veldig bra resultat. Funker på både lyse og mørke, overgjærede og undergjærede :namnam: