Klaring av øl-

Smakte nok litt mye på sist jeg brygget. Ser ut som jeg har glemt å tilsette klaringsmiddel ved kok. Er det noe som kan gjøres med det i ettertid. Ølet har stått i 14 dager. Brygget to batcher , den andre er klar og fin. Satte begge i kjølerommet, så får vi se.
 
Det enkleste er nok bare å la det stå i kjølerommet og sette seg ned og vente. Det blir klart, men det tar litt lengre tid enn ved bruk av klarningsmiddel.
 
TroSev skrev:
Smakte nok litt mye på sist jeg brygget. Ser ut som jeg har glemt å tilsette klaringsmiddel ved kok. Er det noe som kan gjøres med det i ettertid. Ølet har stått i 14 dager. Brygget to batcher , den andre er klar og fin. Satte begge i kjølerommet, så får vi se.

Du har satt ølet på fat? Isåfall kan du bruke isinglas eller clarity-ferm som visstnok skal være helt knall. Da får du klart øl på null komma niks. Om du har flasket det eller ikke vil kjøpe klarningsmiddel så kan du ta tiden til hjelp også  :)
 
kintii skrev:
Du har satt ølet på fat? Isåfall kan du bruke isinglas eller clarity-ferm som visstnok skal være helt knall. Da får du klart øl på null komma niks. Om du har flasket det eller ikke vil kjøpe klarningsmiddel så kan du ta tiden til hjelp også  :)

Clarity Ferm tilsettes (som navnet antyder) før gjæring.

Ulike klarningsmidler virker også på ulike former for uklarhet. Øl som er uklart på grunn av kjøletåke trenger andre tiltak enn en øl som er uklart på grunn av at gjæren ikke bunnfeller. Klarningsmiddel under koking handler minst like mye om å få god bunnfelling av hot- og coldbreak, som et klart øl til slutt (selv om det kan være en viss sammenheng). Isinglass er rimelig effektivt for å felle ut gjær og, i begrenset grad, kjøletåke.
 
Jeg har gjort samme tabben, TroSev.  I edru tilstand. (Det er bra det ble samlet inn inn penger til slike...)

Jeg mener å ha hørt noe om at man kan bruke en oppløsning med gelatin til å klare øl?  Noen som vet noe om det? Ølet er vel ferdig utgjæret i morgen, tenker jeg. FG på  1011 i dag tidlig.
 
Jeg har brukt gelatin med stort hell. Blandet pulver med kokt vann og tømte det på fatet. Lot det stå et døgn før jeg tappet av en halvliter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Takker, Arild.  Mente jeg husket rett ja.  Men husker du mengder osv.  Har 60 liter øl.
 
Tror det var ca en spiseskje gelatinpulver på et fat (19l). Du får masse svar hvis du googler gelatin beer.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Har brukt gelatin noen ganger, det lager vei i vellinga!
Bruker ca 1 plate eller en toppet teskje pulver pr fat ca. Kok opp vann i forveien, bland ut i gelatinet når tempen har falt til ca 60 grader. Blandes i KALDT øl for best effekt. Har stort sett hatt glassklart øl i løpet av et døgn etter tapping.

NB: har opplevd at gelating stripper bort veldig mye humlearoma, vil ikke anbefale det i tungt humlete / tørrhumlede brygg.
 
Jeg brukte 3 plater gelatin på 20L øl. det fungerer som bare pokker. Gelatinen skal ikke koke, men varmes opp til ca 70 grader. De koagulerende egenskapene forringes visstnok ved koking.
 
Jeg valgte å høre på rådet fra RawRoffe, om at gelatin tar bort mye av humlearomaen.  Det ølet jeg glemte klaringsmiddel i, var nettopp en rimelig kraftig tørrhumlet APA.  Ølet ble tappet 7. november. Det er slett ikke klart enda.  Men det er et alldeles nydelig øl, hvis du ikke lar uklarheten påvirke psyken.  :beersmiley:
 
OlaH skrev:
Jeg valgte å høre på rådet fra RawRoffe, om at gelatin tar bort mye av humlearomaen.  Det ølet jeg glemte klaringsmiddel i, var nettopp en rimelig kraftig tørrhumlet APA.  Ølet ble tappet 7. november. Det er slett ikke klart enda.  Men det er et alldeles nydelig øl, hvis du ikke lar uklarheten påvirke psyken.  :beersmiley:

Og dèt gjør man jo ikke :)
Det var derfor jeg skrev "brukte" og ikke "bruker". Gelatin fungerer helt suverent, men klart-øl-opphenget går over hos veldig mange etter litt tid.
 
Har med stor interesse kommet over denne diskusjonen og har følgelig lyst å prøve med gelatin før jeg kjøper filterpakke fra petit. Har noen erfaring med å tilsette gelatin til øl som er på cornelius fat og i ristet co2?
 
Har prøvd gelatin på noen fat. En spiseskje pulver rørt ut i vann på 70 grader. Klart øl etter et par dager
 
Jeg har brukt Chill Crash i 2-3 dager og gelatin på alle bryggene mine til nå. De som smaker på det blir veldig overrasket og tror ikke at det er hjemmebrygg.

Chill Crash på 2-4C får alt som flyter rundt til å gå til bunns og så tar gelatinen bort gjærtåka. Meget enkelt og veldig bra resultat. Funker på både lyse og mørke, overgjærede og undergjærede  :namnam:
 
SverreD skrev:
Jeg har brukt Chill Crash i 2-3 dager og gelatin på alle bryggene mine til nå. De som smaker på det blir veldig overrasket og tror ikke at det er hjemmebrygg.

Chill Crash på 2-4C får alt som flyter rundt til å gå til bunns og så tar gelatinen bort gjærtåka. Meget enkelt og veldig bra resultat. Funker på både lyse og mørke, overgjærede og undergjærede  :namnam:

Hvor får en kjøpt Chill crash? Og kan du beskriver fremgangsmåten noe mer detaljert? (benytter flasker)
 
Tilbake
Topp