Klarning på fat etter karbonering ?

Hallo.

Lurer på om noen av Dere kan komme med noen innspill her.

Satte en relativt lys Ale til gjæring 02.0610, denne gikk ut på 14-20 dager.
(Pale ale malt 12Kg, Flaked corn 0,5 kg, Fugels 4@ 1059 American Ale gjør 1,3L starter Gjæringstempratur ca 18 grader).

Blet tappet på cornelius fat i slutten av juni, og satt i kjøleskap.
Sto lagret i kjøleskapet til begynnelsen av august (ca 5 uker ).Ble så stikki om til nye fat, filterert og deretter satt  karbonering (kunstig 3 bar i 5 dager).

Har nå stått 10 dager snart i kjøleskapet igjen.

Ølet er fortsatt meget uklart, og jeg synes det har en relativt stram ettersmak av gjær.

Hva kan gjøres ? , dette skal serveres  siste helgen i august.

Kan man med hell tilsette noe nå etter karbonering ?


Noen som har råd erfaringer rundt dette ?


På forhånd takk !


-Halfdan
 
har lest at gelatin skal fungere, men hvis det er uklart etter såpass lang tid i kjøleskap, lurer jeg på hvilken gjær du har brukt?
er det muligens chill haze som gjør det uklart? hvis det er filtrert, skal det være minimalt med rester igjen av gjær hvis du har brukt fint nok filter.
ser at du har brukt flaket korn, så det kan tyde på proteinrest kanskje?
 
Har hørt om isinglass, som jeg mener man tilsetter i ettertid.  Det skal vel binde opp proteiner og ende opp på bunnen tror jeg. Søk litt på det så kanskje du finner noe.
 
Alle tiders gutter !

Bruker ett standard filter fra Petit, det hvite, ikke sikker på hvor fint det er ?

Jeg forsøker litt av forskjellig her, mest bekymret for "gjærsmaken"

gjæren er 1056 American ale

-Halfdan
 
den gjæren er oppgitt til medim-low flocculation, så den er sannsynligvis senere til å flokkulere enn det jeg vanligvis bruker,
men etter filtrering burde den klarne likevell.
Kopi fra Wyeast:
Very clean, crisp flavor characteristics. Low fruitiness and mild ester production. Slightly citrus like with cool (60-66F, 15-19C) fermentation temperatures. Versatile yeast, which produces many beer styles allowing malt and hop character to dominate the beer profile. Flocculation improves with dark malts in grain bill. Normally requires filtration for bright beers. DE or pad filtration recommended.
 
Tilbake
Topp