Klarning

GeirJ

 
Hei.
Har en belgisk kvadruppel som ikke vil klarne.Den skal etter alle solemerker være ferdig utgjæret,ingen aktivitet, OG 1088- Fg 1020.
Jeg har aldri brygget denne typen før, så jeg lurer på om jeg er for utålmodig. Noen som har noen forklaring? Vil det hjelpe med kaldlagring?

Den smaker veldig bra, så det er jo litt synd med uklarheten når man skal servere gjester.
 
Hvor lenge har den stått? Er den fortsatt på gjæringsdunk? Såpass sterke øl gir en svært stor mengde gjær, og kan etter min erfaring ta lenger tid å gjære ut og klarne enn lettere øl. Kaldlagring vil fæ gjæren til å synke til bunns raskere, men det er ikke nødvendigvis ønskelig. Det er nok i alle tilfeller best å være tålmodig med et slikt øl. Jeg ville ideellt sett gitt det et par år på flaske også, før jeg hadde ansett det som helt konsumferdig...
 
Den har stått i 15dgr. og er fremdeles på gjæringsdunken. Så da kan jeg bare slappe av og gi den litt mere tid.
 
Du kan jo prøve å stikke om ølet og ha dunken stående et kaldere sted, dersom tilgjengelig. En lavere temperatur hjelper med utfelling av gjær, som også Gahr påpekte. Men det kan jo også hende at det har gått noe galt under mesking, mao at ikke all stivelse er dannet om til mindre sukkermolekyler. Har du gjort en test med jodtinktur ved meskens slutt?
 
Jeg tok nok ingen test etter meskingen. Ølet er stukket om, men nå har jeg flyttet det til et rom med jevn temp. på 13gr., så får vi se.
Uansett vil jeg flaske det til helgen.
 
Tilbake
Topp