Klarning.

Hei, satt en Pale Ale for en uke siden og tilsatte en halv tablett med Whirlfloc når det var igjen 10 min av koketiden. den har nå stått i en uke og ikke tegn til klarning. Er det normalt? kan jeg event. bruke Gelatin om det ikke klarner.
Hører mer enn gjerne fra dere som har erfaringer med dette.
 
Du vil Ikkje finne ut om ølet det er klarnet direkte frå gjæringskaret.

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk
 
Ok. hvordan kan jeg finne det ut, jeg tok en SG måling og tappen fra tappekranen da så jeg at det var uklart.
 
Det er nok Ikkje noke anna å gjere en å flaske eller fate ølet. Så etter karbonering og kjølig av flaskene vil du sjå det når det kjem i glasset. Men eg meiner å få klart øl er Ikkje det første ein skal stresse med. Lage godt øl først så kan resten av prosessen kome der etter.

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk
 
Du har rett i det, men dette er første gangen som du sikkert skjønner, da er det mange spørsmål som surrer rundt i hodet på en nybegynner.o_O
 
Som ny brygger er det viktigste å brygge ofte. Det er mange som trur at alt øl skal vere krystall klart. Men det er absolutt ikkje eit møst

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Nå er vel Wirlfloc/Protafloc ment for å 'klarne' vørten etter kok, for å få mindre trub i gjæringsbøtta, og har ikke noen nevneverdig effekt på klarning av ølet etter gjæring.
 
på bruksanvisningen til Whirlfloc står det koketid 10 til 15 min, tolket det dithen at den skulle oppi vørteren når det var igjen 10-15 min av koketiden.
 
Tilbake
Topp