klarningsmiddel. hvorfor?

TTL

 
Jeg har aldri hatt noen trang til å bruke klarningsmiddel i øllet vårt. Mange av dere gjør det. Tanken min bak å ikke bruke det er at jeg vil ha gjæret i suspensjon i ølet til gjæret selv bestemmer at det vil legge seg og sove, for at det ha mulighet for å rydde opp etter seg og gjøre ferdig jobben. Velger jeg å åpne en flaske før ølet har klarnet, er jeg helt inneforstått med at det kan være litt gjærsmak, og at ølet er litt grønt. Men min overbevisning er at ølet har best av å få tid på seg.

Dere som bruker klarningsmidler. Hva er motivasjonen for å bruke det? Mener dere det løfter kvaliteten på ølet?
 
Interessant tanke.

Jeg bruker klarningsmiddel for å få klarere øl (selfølgelig) og for å få mer ut av hver batch. Jeg regner med 3L trub loss i kok uansett hvor mye det er. Så får da mindre trub i bøtta.

Har også lest en plass at Protafloc gjør at gjæringen setter i gang raskere og er raskere ferdig. Har nok ikke så mye å si for utfallet egentlig.
 
Etter å ha sett det ene bildet der fikk jeg lyst til å starte med protafloc til de ølene jeg vil ha klarest mulig.

Men, er det noen som kan tolke underteksen til bildet med de rørene med sedimenter for meg? Det står:

Correct dose rate is reached when the lowest haze is obtained with the minimum volume of sediment.

Jeg skjønner ikke "with the minimum volume of sediment". Vil man ikke ha mest mulig sedimenter?

Er det rett og slett snakk om at den optimale doseringen er i skjærongspunktet mellom de to kurvene, for å ikke overdosere?
 
Direkte oversatt så er det klarest mulig øl med minst mulig trub.

Har du noe gang forsøkt med for mye klarningsmiddel? Da blir det en løsere grøt som gir mer volum på truben.

Det er slik jeg har tolket det hvertfall.
 
For mye Protafloc/Whirlfloc gir mer fluffy trub.

Ellers påvirker ikke klaringsmidlene man har i under kokingen hvordan gjæren bunnfeller. Klaringsmidler som brukes i ølet ved endt gjæring skal brukes etter gjæren er ferdig med arbeidet og hjelpe til med bunnfelling av gjær som felles ut sakte. Ved rett bruk påvirker det ikke arbeidet til gjæren, det bidrar kun til raskere klaring.
 
Sist redigert:
Synes selv at protafloc er genialt enkelt, effektivt og billig. Er jo bare å hive oppi 15min før kokeslutt. Det er også ganske hypnotiserende å se trubben klumpe seg sammen etter kok og forsvinne ned i dypet mens den etterlater seg en klar vørter. Bedre enn det meste på tv. En må gjerne vente litt med tapping etter nedkjøling slik at trubben får tid til å synke.
 
Tilbake
Topp