Klarningsmidler

Roger_L

Norbrygg-medlem
Når jeg ser rundt på de forskjellige butikkene så finnes det mange forskjellige klarningsmidler.
Bla.annet:
Irish Moss, Super Moss, Klar urt, Protafloc, Biersol Brewferm, Isinglass Flytende, Whirlfloc og Magicol som brukes sammen med Superkleer.

De få gangene jeg har brukt Klarningsmiddel til nå så har jeg brukt Protafloc, siden jeg fikk en pose med dette av en bekjent for en stund siden.

Men hvilken Klarningsmiddel er egentlig "best" og hva er de store forskjellene? 
 
Protafloc er bra i kokekjelen men må brukes etter oppskriften, 10 min +/- 0 koking, de som brukes under gjæring og etter gjæring vet andre mye mer om enn meg.
 
De fleste klarningsmidlene du nevner er raffinerte og konsentrerte utgaver av irish moss, som tilsettes siste del av kokingen. Isinglass, for eksempel, brukes til å felle ut gjær i fat eller gjæringskar, så det er et annet bruksområde igjen.

Du kan lese mer om klarning i forskjellige deler av prosessen her:
http://byo.com/recipes-tag/item/645-fining-your-beer-techniques
 
Irish Moss, Super Moss, Klar Urt, Protafloc og Whirlfloc er carrageenan-produkter. Irish Moss er i tørket ubehandlet form, og det minst effektive av produktene. Utover det er det ikke så stor forskjell på dem. Brukes i kokekjelen, typisk rundt 15 minutter før endt koketid. Hjelper med utfelling av protein. Selv bruker jeg Protafloc og er fornøyd med det. Kjøpte såpass mye av Petit for et par år siden at jeg antakelig har til hjemmebrygging i overskuelig framtid...

Biersol brukes også i kokekjelen og hjelper også med utfelling av protein. Det sies også at det kn brukes som klaringsmiddel etter gjæring- Jeg har ingen erfaring med dette produktet selv.

Isinglass og Magicol er egentlig samme produkt. Isinglass kan komme i flytende form, Magicol er i tørket form. Flytende Isinglass er enklet i bruk, men det har dårlig holdbarhet. Magicol har svært god holdbarhet, men er litt mer plundrete, fordi det er nokså vanskelig å få løst skikkelig opp før burk (og det må man for at det skal ha skikkelig effekt). Isinglass brukes etter endt gjæring (gjerne rett i fat) og bunnfeller gjær, samt fjerner litt polyfenoler. Det er antakelig det mest effektive klaringsmidliet (til bruk etter gjæring) som er på markedet.

Superkleer er en kombinasjon av stoffene Chitosan og Kieselsol. Chitosan har positiv elektrisk ladning mens kieselsol har negativ ladning, og bunnfeller gjær og noe polyfenol. Brukes etter endt gjæring.

Det fines ganske mange andre klaringsmidler til bruk etter gjæringen også...
 
Særlig vinindustrien bruker mange forwkjellige remedier. Du kan lese litt om fosrkjellige typer her også: http://winemakermag.com/26-a-clearer-understanding-of-fining-agents
 
Har klarning noen effekt på humlearoma?

Jeg har lagt merke til at de ølene jeg har prøvd som har vært ferske (typ mikrobryggeriet i trondheim, div. brewpubber utenlands etc.) og samtidig ikke klare (pga. fravær av irish moss etc)
har hatt en mye mer tydelig humlearoma og smak enn det ølet jeg klarer å lage selv.

Har mengde trub som blir med i gjæringskaret noe med humlearoma å gjøre?

Mener ikke å hijacke tråden, men jeg er bare nysgjerrig.
 
Ikke nødvendigvis, men for mye bruk av klaringsmidler etter gjæringen kan dempe aromaen. Trub betyr lite. Gjærtype kan bety en del, og usmaker som en førlge av dårlig gjæringskontroll, samt oksidasjon kan maskere humlearoma. Ellers har det naturligvis noe å si hvor mye humle du faktisk bruker...
 
Antakelig. Den verste synderen for å fjerne humlearoma er forøvrig filtrering.
 
Bruker Gelatin hvis jeg vil ha et helt klart øl. Tar det rett i Corneliusfatet rett etter at jeg har tappet ølet over fra gjæringsdunken. Brukte det på en pilsner og imponerte mange med resultatet. Jeg synes at humlearomaen fortsatt er der ....

Prøver ut noen varianter nå hvor jeg bare tar en "cold crash" før jeg overfører til fatet og ingen ytterligere klarning. Spent på hvordan resultatet blir her...
 
Ok. Brygget nettopp en american amber med nesten hundre gram humle (Cascade og centennial) totalt ved 1min + hop stand.

brukte WLP001 ved 18 grader. Oksidasjon har jeg definitivt ikke noe av... Er såpass nazi med overføring av vørter osv.
 
Hallstein skrev:
Ok. Brygget nettopp en american amber med nesten hundre gram humle (Cascade og centennial) totalt ved 1min + hop stand.

brukte WLP001 ved 18 grader. Oksidasjon har jeg definitivt ikke noe av... Er såpass nazi med overføring av vørter osv.

Skal du ha heftigst mulig aroma bør du tørrhumle.
 
Protafloc, whirlfloc, sammen med kjapp nedkjøling, er viktig. Det er min erfaring. Jeg innbiller meg også at isinglass har en effekt, særlig for dem som har behov for å flytte fat da det synes som isinglasset bedre limer bunnfall slik at det blir liggende ved transport av fat. Clarity Ferm og Biofine Clear bruker jeg noen ganger uten at jeg hittil har kunnet si noe fra eller til om effekten.
 
Clarity Ferm tar knekken på chill haze. Det virker svært bra. Jeg bruker det konsekvent. Biofine hjemoer med å bunnfelle gjær, men min erfarung er at det ikke pakker like tett som f.eks. Polyclar eller Isinglass. Jeg bruker gjerne Polyclar i gjæringsdunken og isinglass rett i fatet. Ølet blir svært klart.
 
Vi bruker Klar Urt i kok ca.15-20 minutter før slutt,ølet vårt blir meget klarthar ingen erfaring med andre klarningsmidler.
Vis det kokes lengre enn annbefalt gjør det noe?
 
Gahr skrev:
Clarity Ferm tar knekken på chill haze.

Ja, men det gjør også lagringstid? Så for meg er erfaringen at jeg så langt ikke ser forskjell på tid med og uten Clarity Ferm.
Bildet viser en APA tappet 2 februar som nå er helt klar uten bruk av Clarity Ferm.
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    238,5 KB · Sett: 718
SverreD skrev:
Bruker Gelatin hvis jeg vil ha et helt klart øl. Tar det rett i Corneliusfatet rett etter at jeg har tappet ølet over fra gjæringsdunken. Brukte det på en pilsner og imponerte mange med resultatet. Jeg synes at humlearomaen fortsatt er der ....

Prøver ut noen varianter nå hvor jeg bare tar en "cold crash" før jeg overfører til fatet og ingen ytterligere klarning. Spent på hvordan resultatet blir her...

Korleis bruker ein egentlig gelatin? Kor mykje og kva type tenke eg på..

Gahr skrev:
Clarity Ferm tar knekken på chill haze. Det virker svært bra. Jeg bruker det konsekvent. Biofine hjemoer med å bunnfelle gjær, men min erfarung er at det ikke pakker like tett som f.eks. Polyclar eller Isinglass. Jeg bruker gjerne Polyclar i gjæringsdunken og isinglass rett i fatet. Ølet blir svært klart.

Bruker du berre ein sånn Clarity ferm pakke som dei selge på feks bryggslev då på ein 25ltr batch?
Polyclar tilsetter du da etter endt gjæring eller?
Og isenglass på fat før lagring?

Med bruk av alle desse tilsettingane, risikerer ein ikkje å påvirke smaken? Spes i lyst lett øl?
 
Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.

Hvis man bruker for store mengder Polyclar risikerer man at det påvirker humlepreget. Hvis man bruker det rett går det helt fint. Jeg opplever dog at det påvirker smaken i positiv retning i og med at det gjør ølet renere.
 
Gahr skrev:
Magicol har svært god holdbarhet, men er litt mer plundrete, fordi det er nokså vanskelig å få løst skikkelig opp før burk (og det må man for at det skal ha skikkelig effekt). Isinglass brukes etter endt gjæring (gjerne rett i fat) og bunnfeller gjær, samt fjerner litt polyfenoler. Det er antakelig det mest effektive klaringsmidliet (til bruk etter gjæring) som er på markedet.

Magnetrører fungerer fint til å løse opp magicol. Jeg bruker bare vanlig laboratorieflaske og ikke den hellige Erlendmeyer-kolben.
 
Tilbake
Topp