Gahr skrev:Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.
Hvordan er det å bruke Polyclar hvis man flaskekarbonerer? Vil det forsatt være nok gjær i suspensjon?
Gahr skrev:Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.
Hvis man bruker for store mengder Polyclar risikerer man at det påvirker humlepreget. Hvis man bruker det rett går det helt fint. Jeg opplever dog at det påvirker smaken i positiv retning i og med at det gjør ølet renere.
Du får tak i Polyclar hos www.morebeer.comMonkeyBizness skrev:Gahr skrev:Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.
Hvis man bruker for store mengder Polyclar risikerer man at det påvirker humlepreget. Hvis man bruker det rett går det helt fint. Jeg opplever dog at det påvirker smaken i positiv retning i og med at det gjør ølet renere.
Hvor får man tak i Polyclar?? Har sjekket Bryggselv, Petit og Bryggeland. Er det noe som kan erstatte Isinglass for oss som tapper på flasker?
Kjøling.TerjeR skrev:Eg har ein del cider som skal flaskast. Ser at den er ganske "tåkete" sjølv om den har stått på sekundær ei stund. Vil denne klarne av seg sjølv eller skulle eg brukt klarningsmiddel, og i så fall kva for middel?
For å få det like klart som industriøl, må det uansett filtreres.AlexanderD skrev:Kanskje dumt spørsmål, men er det noen vits i å streve etter industriklart øl? Sånn utover det rent estetiske?
Brewers Clarex er det konsentrerte virkestoffet som også brukes i Clarity Ferm, noe som gjør det mye billigere og drøyere i bruk.
Noen få dråper ved pitch, og du unngår kjøletåke og får dessuten tilnærmet glutenfritt øl som en bieffekt.