Klarningsmidler

Gahr skrev:
Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.

Hvordan er det å bruke Polyclar hvis man flaskekarbonerer? Vil det forsatt være nok gjær i suspensjon?
 
Gahr skrev:
Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.

Hvis man bruker for store mengder Polyclar risikerer man at det påvirker humlepreget. Hvis man bruker det rett går det helt fint. Jeg opplever dog at det påvirker smaken i positiv retning i og med at det gjør ølet renere.

Hvor får man tak i Polyclar?? Har sjekket Bryggselv, Petit og Bryggeland. Er det noe som kan erstatte Isinglass for oss som tapper på flasker?
 
MonkeyBizness skrev:
Gahr skrev:
Clarity-ferm helles i samtidig med gjæren. Polyclar i gjærkaret etter endt gjæring, isinglass i fatet.

Hvis man bruker for store mengder Polyclar risikerer man at det påvirker humlepreget. Hvis man bruker det rett går det helt fint. Jeg opplever dog at det påvirker smaken i positiv retning i og med at det gjør ølet renere.

Hvor får man tak i Polyclar?? Har sjekket Bryggselv, Petit og Bryggeland. Er det noe som kan erstatte Isinglass for oss som tapper på flasker?
Du får tak i Polyclar hos www.morebeer.com
 
Hvis man trenger klarningsmiddel, har man feil i noe annet.
I motsettning til ghar, bruker ikke jeg noe slik, bortsett fra moss til proteinbinding under kok/kjøl.
Øllet blir uansett klart
Blir ikke øllet klart av seg selv, bør man se på andre ting.
Så enkelt.
 
Eg har ein del cider som skal flaskast. Ser at den er ganske "tåkete" sjølv om den har stått på sekundær ei stund. Vil denne klarne av seg sjølv eller skulle eg brukt klarningsmiddel, og i så fall kva for middel?
 
TerjeR skrev:
Eg har ein del cider som skal flaskast. Ser at den er ganske "tåkete" sjølv om den har stått på sekundær ei stund. Vil denne klarne av seg sjølv eller skulle eg brukt klarningsmiddel, og i så fall kva for middel?
Kjøling.
Alt annet er etter min meninig hverken bedre, eller mer effektivt.
Filtrering er selvfølgelig bedre og mer efektiv, men det er egetlig for kostbart for mindre skala
 
Ølet blir klart, men ikke nødvendigvis industriklart, ei heller klart så fort som man gjerne skal drikke en ipa/apa. Da er gelatin gull. Og ikke minst til dårlig flokkulerende lagergjær, f.eks.
 
Kanskje dumt spørsmål, men er det noen vits i å streve etter industriklart øl? Sånn utover det rent estetiske?
 
Absolutt ikke. Jeg synes dog ølene mine smaker "cleanere" når de er klare og fine, og blir fortere drikkeklare. Rent subjektivt.
 
AlexanderD skrev:
Kanskje dumt spørsmål, men er det noen vits i å streve etter industriklart øl? Sånn utover det rent estetiske?
For å få det like klart som industriøl, må det uansett filtreres.
Klart ufiltrert øl er meget pent estetisk, men ikke samme klarheten som filtrert.
Selv synes jeg ufiltrert har en pen nyanse i farge, og er mer estetisk korrekt. :)
 
Jeg og, har lurt på hva klart øl er men ikke fått svar, men helt klar øl er altså et stykke unna idustriklart øl.

Skal jo ha et industriklart øl til et bryllup så da må det filtreres.
 
Lurer på Super kleer beer finings. Har kjøpt en type med 3 poser som blandes ut i 1 liter vann.
Noen som vet hvor mye av den literen som skal brukes til 25 liter brygg?
Står 8 ml på pakken og det skal holde til 480 liter brygg?
Tallene stemmer altså ikke. Hmmm...
 
Tar opp tråden på det å bruke superkleer sammen med magicol til klarning, noen som har erfaring med disse? Hvordan fungerer det i praksis å bruke og hvordan har dere opplevd resultatet?

Og i samme sleng, brwers clarex er jo noe og, hva er dette og har noen erfaring med det? :)
 
Brewers Clarex er det konsentrerte virkestoffet som også brukes i Clarity Ferm, noe som gjør det mye billigere og drøyere i bruk.

Noen få dråper ved pitch, og du unngår kjøletåke og får dessuten tilnærmet glutenfritt øl som en bieffekt.
 
Brewers Clarex er det konsentrerte virkestoffet som også brukes i Clarity Ferm, noe som gjør det mye billigere og drøyere i bruk.

Noen få dråper ved pitch, og du unngår kjøletåke og får dessuten tilnærmet glutenfritt øl som en bieffekt.


Awesome! :)

Super kleer og magicol da? Virket som dritmye arbeid for samme effekt som fra alt annet :p
 
Ja, Brewer's Clarex kan anbefales.

De andre du spør om har jeg ikke kjennskap til.

Jeg bruker Protafloc/Whirlfloc siste 15 av kok, Brewer's Clarex ved pitch og som regel gelatin i forbindelse med cold crash før omtapp og flasking. Ølet blir helt klart, så jeg kan ikke se behov for noe annet.

Temperatursenkingen (cold crash) er nok kanskje aller viktigst.
 
Har to temperaturstyrte skap til det, så det Coldcrashes hver gang :) da skal det testes clarex iallefall og polyclar og muligens gelatin.
 
Tilbake
Topp