Hvilket klarningsmiddel skal jeg velge?

Kan Whirlfloc og Protafloc sammenlignes direkte i doseringsmengde? Jeg synes er 1,5 hørtes mye ut, jeg bruker max en halv Protafloc på samme batchstørrelse.
Du har rett. Bryggselv oppgir 1/2 tablett whirlfloc opp til 20 liter. I tillegg oppgir de (på samme siden) 1 tablett på 5-10 gallons. Tror jeg satser på 1 tablett neste gang. Lager som regel rundt 23-26 liter.
 
Bruker selv gelatin i pulverform og det funker knall hver gang. Varmest opp til 60-70 grader og har det i corneliusfatet når ølet har cold crashet. Men nå har vi nesten tømt et fat av en kölsch og nå kommer det hvite små dotter i drikken, det har jeg aldri vært borti. Litt offtopic men hva skjer ?

Ølet smaker like bra men det ser ikke like delikat ut med små hvite ubåter i..

Easybrew
 
Har kun gode erfaringer med gelatin. Første gang jeg testet det var på en White IPA. Brygger 40L hver gang. For å teste forskjellen hadde jeg gelatin bare på den ene dunken. Forskjellen på ølene fra hver dunk var enorm. Nydelig klarhet på det med gelatin. Ølet fra den andre dunken så ut som gjørmevann, men smaken var helt lik :)
 
Mener jeg har lest at det kan være litt problematisk å få siste bunnfall i flaskene til å "sitte" skikkelig om man bruker gelatin. At den blir litt "flytende" og ofte kommer med i glasset. Er det noen som har erfaringer med det?
 
Min erfaring er at dette ikke er et problem så lenge fatet får stå i ro. De gangene jeg har flyttet/uroet fatet har jeg opplevd at ølet har gått fra krystallklart til noe grumsete. Dette legger seg til slutt men det kan ta uker...
 
Jeg flasker ølet. Min erfaringer er at det er mindre bunnfall når gelatin er tilsatt under cold crash. Bunnfallet "sitter" som normalt.
 
Tenkte jeg skulle hente opp denne tråden igjen!

Jeg har lyst å prøve gelatin men lurer litt på noe jeg ikke har klart å finne svar på. Hva er forholdet mellom gelatin og øl til gjæring? Det referes alltid til de to teskjeene i de to desiliterne med vann, gjelder det og for mine ynkelige, små 10 liter?

Mine muligheter for å coldcrashe er litt begrensa. Jeg får det kanskje ned i under ti grader. Når det har stått der noen dager så skal jeg ha det rett i flaske. Dette skulle vel gå greit? Gelating er vel ikke kun for dere tøffinger som har øl på fat?
 
Det er til ca 25 liter. Men tror ikke det er verdt å prøve i det hele tatt når du ikke har mulighet til å cold crashe.
 
Hvor kaldt må det minst være i så tilfelle? Jeg kommer ikke lenger ned enn det er ute. Det skal være mellom 6-3 plussgrader de neste dagene.
 
Har brukt andre midler før og lurer ikke på noe om de. Det er spesifikt bruken av gelatin jeg spør om =)
 
Hvor kaldt må det minst være i så tilfelle? Jeg kommer ikke lenger ned enn det er ute. Det skal være mellom 6-3 plussgrader de neste dagene.

Vet ikke om det er noen magisk grense, det har vel bare ulik effekt ved ulik temperatur.
Hvis du skal fjerne kjøletåke må du kjøle det ned til en lav nok temperatur til at kjøletåken oppstår. Ellers er det liksom ikke noe den kan ta med seg ned.
Når er det kaldt nok? Kan sikkert googles.
Jeg legger meg på +/- 0 grader når jeg bruker gelatin.
 
Nå skal jeg bruke Protafloc i koken. Men om jeg også skal bruke gelatin i tillegg ved coldcrash har det noe å si att jeg flasker etter 3 dgn i CC ?
 
Nå skal jeg bruke Protafloc i koken. Men om jeg også skal bruke gelatin i tillegg ved coldcrash har det noe å si att jeg flasker etter 3 dgn i CC ?
Det høres bra ut, det. Tilsett Protafloc siste 5 minutter av kok, og deretter gelatin når du har kjølt ned det ferdig utgjærede ølet ned til 0-4 grader. La stå et par dager og det bør være ferdig.
 
Tilbake
Topp