Klarningsmidler

Over til en annen sak, er det noen som vet hvor jeg får tak i brukbart gelatin til dette og eventuelt noen som har overskudd av polyclar å avse mot betaling og kanskje ett par øl? :) strekker ikke til å gjøre småbestilling hos morebeer med så voldsom frakt.
 
Over til en annen sak, er det noen som vet hvor jeg får tak i brukbart gelatin til dette og eventuelt noen som har overskudd av polyclar å avse mot betaling og kanskje ett par øl? :) strekker ikke til å gjøre småbestilling hos morebeer med så voldsom frakt.

Gelatin pulver finner du i din nærmeste mat butikk :)
 
Velg den som er klar, den hvitgule pakka med noe blått rutemønster. Det er kanskje den eneste man får tak i, i vanlige butikker. Men du vil ikke ha farget gelatin.

Og bruk ti ekstra sekunder på å kikke oppi løsningen. Faen så døvt det er å tappe gelatinklumper ut av fatet, selv om jeg tror at denne koaguleringen skjer etter at man har hatt det oppi, men da har du gjort ditt iallefall hvis du bekrefter at den er klumpfri når den går oppi.
 
Bruker gelatinplater, løses i 70 graders vann, 100 ml pr plate. 100 ml løsning på 11 liter øl (12 l fat). Gi platene en dusj Starsan før du løser dem i vannet.
 
Tar opp denne tråden igjen. Sliter med en del kjøletåke og sen klarning og tenkte at jeg skulle teste noen remedier nå når jeg først har begynt med fat.

Noen spørsmål:

1. Jeg har forstått det slik at Brewers Clarex og Clarity Firm gjør samme jobben. Vestbrygg har begge deler, bør jeg velge en av de fremfor den andre?
2. Hva er å foretrekke av Isinglass og gelatin? Vestbrygg selger begge deler i flytende form.
3. Dersom gelatin skulle være å foretrekke; jeg ser av beskrivelsen på Vestbrygg sine sider at gelatin anbefales brukt sammen med kieselsol. Kan ikke se å ha lest noe om det her. Noen som vet noe om dette?
4. Vil disse produktene påvirke smak/aroma på noen måte? Sagt på en annen måte, er det noen ølstiler man ikke bør bruke slike produkter på, eller bare enkelte av produktene? (f. eks. kun gelatin, eller kun brewers clarex). Eller kan man like gjerne kjøre på med alt uavhengig av om man brygger en IPA eller pils? Jeg er skeptisk til å bruke klarningsmidler på humlerike øl dersom det betyr at aroma/humlesmak taper seg...
 
1. Det er vel to alen av samme stykke; den ene lages av den andre (hva som er forskjellen vet jeg ikke - den ene er kanskje utvannet, den andre konsentrert?)
2. Har kun erfaring med gelatin, så kan ikke kommentere på den ;)
3. Aner ikke :)
4. Som det står i linken i posten ovenfor synes ikke dette å ha noe statistisk signifikant utslag på velhumlet øl. Hveteøl (weissbier) skal jo helst være "uklare", så er ikke noe poeng i å klarne disse.

Gahr sin post tidlig i denne tråden (4. post) forklarer jo noe rundt virkeområdene til ulike klarningsmidler.
 
Clarity ferm er utvannet som glennrlie sier versjon av Brewers Clarex. Men siden du sier at du sliter med kjøletåke er det for sent å ha disse oppi nå. De skal oppi sammen med gjæren.

De hindrer "noe" (husker ikke hva det er) å dannes. Gelatin feller det ut, så måten det virker på er ikke helt lik. Gelatin bør oppi når ølet er så kaldt som mulig, for å få proteiner og polyfenoler til å klumpe seg sammen (det som er kjøletåke), slik at gelatinen kan binde seg til disse klumpene, bli tungt nok, og felle ut.
 
Jeg tenker på fremtidige brygg, @Miguel, så ingenting skal i fatet nå :)

Etter å ha lest litt kan det se ut til at jeg prøver meg på Brewers clarex og Isinglass i første omgang, så får vi se hvordan det blir.
 
Tilbake
Topp