steinbukk
Norbrygg-medlem
Ja, kjøpt i kolonialen, i pulverformKorleis gelatin snakker vi om her. Sån som du kjøper på butikken (dagligvarer). Vil prøve dette men veit ikkje heilt korleis gelatin
Ja, kjøpt i kolonialen, i pulverformKorleis gelatin snakker vi om her. Sån som du kjøper på butikken (dagligvarer). Vil prøve dette men veit ikkje heilt korleis gelatin
Du har rett. Bryggselv oppgir 1/2 tablett whirlfloc opp til 20 liter. I tillegg oppgir de (på samme siden) 1 tablett på 5-10 gallons. Tror jeg satser på 1 tablett neste gang. Lager som regel rundt 23-26 liter.Kan Whirlfloc og Protafloc sammenlignes direkte i doseringsmengde? Jeg synes er 1,5 hørtes mye ut, jeg bruker max en halv Protafloc på samme batchstørrelse.
Gelatin kan være laget av svin og bør unngås hvis du skal lage halal-øl.
Jeg tilsetter under Cold Crash, venter til temperaturen er under 10 grader. Så lar jeg det hele stå på 5 grader i to til tre dager før jeg flasker/fater.Når tilsetter dere gelatin? "Tørrhumles" etter stormgjæring?
Hvor kaldt må det minst være i så tilfelle? Jeg kommer ikke lenger ned enn det er ute. Det skal være mellom 6-3 plussgrader de neste dagene.
Det høres bra ut, det. Tilsett Protafloc siste 5 minutter av kok, og deretter gelatin når du har kjølt ned det ferdig utgjærede ølet ned til 0-4 grader. La stå et par dager og det bør være ferdig.Nå skal jeg bruke Protafloc i koken. Men om jeg også skal bruke gelatin i tillegg ved coldcrash har det noe å si att jeg flasker etter 3 dgn i CC ?