klone hesje øl!

Har du nok ekstra til å fyre opp 20 liter av min batch til lørdag...? Hadde vært topp å sammenlikne gjærstammene (brtt vs Belg Saison) fra identiske utgangspunkt.
 
Torskarr skrev:
Har du nok ekstra til å fyre opp 20 liter av min batch til lørdag...? Hadde vært topp å sammenlikne gjærstammene (brtt vs Belg Saison) fra identiske utgangspunkt.

Nei, det tar nok et par uker å kjøre full runde.
 
Du kan ev. bruke White Labs WLP645 Brettanomyces claussenii. Det er ikke nøyaktig samme strain (selv om den tilhører anomalus-gruppen), men du kommer antakelig i nærheten.
 
Kunne du som har greie på det, forklare meg hvordan jeg "kjører opp gjæren fra ei flaske? regner med at jeg kjører på med maltekstrakt som om jeg skulle lage en starter, men hvor mye på første runde på den gjæren som er på flasken og hvor mange runder må jeg ta før jeg har nok til en batch på ca 25 l og OG på ca 1060? (mulig jeg spør om ting jeg kunne funnet andre steder i forumet, men synes det er lurt å spørre de som virkelig kan det, så hvis du gidder blir jeg glad!)
Roar
 
Roar A skrev:
Kunne du som har greie på det, forklare meg hvordan jeg "kjører opp gjæren fra ei flaske? regner med at jeg kjører på med maltekstrakt som om jeg skulle lage en starter, men hvor mye på første runde på den gjæren som er på flasken og hvor mange runder må jeg ta før jeg har nok til en batch på ca 25 l og OG på ca 1060? (mulig jeg spør om ting jeg kunne funnet andre steder i forumet, men synes det er lurt å spørre de som virkelig kan det, så hvis du gidder blir jeg glad!)

Jeg har ikke gjort dette med brettanomyces, som oppfører seg litt forskjellig, men for s. cerevisae er prinsippet å begynne med en ørliten starter og dyrke opp etterhvert i startere som er 3-10 ganger så stor.

Når jeg jobber med gjær, så bruker jeg å koke opp en starter på en til to liter og fordele denne i syltetøyglass. Så koker jeg glassene i vannbad for å desinfisere både glasset og innholdet. Et alternativ er å kjøpe noen flasker med vørterøl.

Du begynner med å lage en liten starter (en snau desiliter) i flaska, et syletøyglass eller en liten erlenmeyerkolbe. Når denne er gjæret ut, tilsetter du denne i en litt større starter. Jeg bruker å la beholderen jeg bruker, avgjøre størrelsen på den, men noen få desiliter er passe. Etter denne starteren, bør du ha en merkbar mengde gjær.

Nå kan du begynne med en mer normal starter, på en til to liter. Etter den starteren har du normalt en gjærmengde som kan sammenlignes med ei pakke kommersiell gjær og kan avslutte med en starter tilpassen vørtermengden din.
 
Dette må testes. Utsetter bryggingen min av hesjeøl til gjærstammen er bygget opp. Målet er nå å sette denne opp mot både belgisk og fransk saison på deler fra samme kok.

Noen råd om temperaturskjema på gjæringsdunkene med brett. gjæren?


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?umg2l5
 
Torskarr skrev:
Dette må testes. Utsetter bryggingen min av hesjeøl til gjærstammen er bygget opp. Målet er nå å sette denne opp mot både belgisk og fransk saison på deler fra samme kok.

Noen råd om temperaturskjema på gjæringsdunkene med brett. gjæren?


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?umg2l5
Jeg tror, ut i fra mine fattige kunskaper at jeg ikke ville gjæret på noe høyere en 20 grader, tror du vil få litt mye "banan" e.l  da, men mulig jeg tar feil
R
 
Brygget etter oppskrift i går, og nå står tre dunker fra samme brygget og gjærer. Jeg dyrket opp en liten stamme fra et Hesjeøl, og så har jeg en dunk med belgisk saison, og en med fransk. Det bobler i alle nå, så da vil tiden vise.
Jeg tror for øvrig at maltskjema mitt er alt for "lyst" for en klone... I tilleg til litt ivrig humlig... :)
 
Jeg forsøkte meg også på denne oppskriften for noen dager siden (dog med lys ekstrakt som basis) og med gjær  WLP645 Brettanomyces claussenii slik som i forslaget til Gahr. Men er litt bekynret nå. Etter 3 dager på dunk har det ikke begynt å gjære, men det har lagt seg en tynn hinne oppå vørteren. Når jeg dunker litt på gjæringskaret ser det ut som det lyner i overflaten (høres kanskje rart ut, men er helt likt, faktisk ganske fasinerende). Ser ut som veldig tynne, men brede tråder som har spredet seg ut i overflaten. Og lukten miner noe om vått høy.

Så, noen som har opplevd dette? Er det noe spesielt med denne gjæren, er den treg i starten?
Gir det selvfølgelig en uke til, men er litt bekymret.
 
Brett er vel mye tregere enn allt annet du vanligvis kaller for gjær
Høres ut som den er godt i gang nå da

søk på brett pellicle :yes:
 
Så Brett er en treg gjær alså, det var jeg ikke klar over. Det ble heldigvis liv i dunken etter 3-4 dager. Så for meg 2-3 uker gjæring, men må altså belage meg på uker og måneder. Så da blir det ikke noe klonet Hesjeøl til våren, men satser på å nå hesjinga til høsten.   :)

Men ded stod veldig lite om gjæringsforløpet på WL sine sider. Er dette en gjær som er mest egnet for ettergjæring?
 
Nå ble jeg jaggu usikker, brett som primærgjær har jeg nemlig ikke hørt noe spesielt om... :roedme2:

Som sekundærgjær ville du fått ett helt annet resultat(spiser da bortimot alle former for sukker i løpet av et havt års tid)
 
Spurte Gahr om Brett og fikk et utfyllende svar, takker. Har nå gjæret i 2 mnd, og SG har stoppe på 1013. Når jeg målte SG for 3 uker siden (1014) kom det nok litt luft i dunken (hentet ut en prøve med øse) og det ble litt aktivitet i gjærlåsen igjen. M altså bare ned til 1013. Vurderer å kaste inn håndkle nå. Skjer lite og synes 2 mnd r lenge. Kan d bli ødelagt av å stå for lenge mon tro?
 
Jeg brygget som sagt med maltblanding som beskrevet tidligere i tråden, og en splitt i tre ved gjæring, der en del hadde belgisk saison, en med fransk saison og da den siste med oppdyrket gjærstamme fra Hesjeøl. Alt er godt men den siste er mest interessant. Pga dette med karboneringsgjær som jeg ikke var klar over. Under gjæring som tok over tre uker fikk jeg både en hinne på overflaten og noen sånn mugg-sopp-liknende klumper på overflaten og i bunnen. Ingen usmak. Har nå stått på flaske i 4-5 uker og begynner å bli bra.

Jeg må ha fått en del Brett i gjæringen for det er en ekstra smak her. Spennende prosjekt:)

Maltprogrammet er litt for lyst til en klone.
 
Nei, dette ble faktisk ikke bra!

Jeg mistenker høy gjæringstemp som årsaken. Den som skulle bli hesjeøl gjæret på 21-22 grader og har et hint av svidd gummi. Samme som begge Saison. Bare de har mye mer, og de fikk enda høyere temp.
 
Mitt første forsøk ble gjæret med Belgisk saison, og ble etter min mening veldig bra, men litt for mye røksmak etter min gane, men alt er tomt ;D
Neste runden , halverte jeg røkmalten, og fikk tak i  Wyeast Brettanomyces Anomalus. Dette ble også bra, men jeg må si at jeg likte den med saison gjæren litt bedre, mulig jeg brukte litt for lite slurry.
Ved neste førsøk vil jeg øke andelen røk malt noe igjen, kanskje endre litt på andelen rug også.
Planen er å gjære med både saison og  Brettanomyces Anomalus i hvert sitt kar, så får vi se. Men føler at jeg er ganske nære noe nå! Godt er det Åkke som!
 
Tilbake
Topp