Klør etter corneliusfat, et par spørsmål såklart.

Vil ha fat nå som man har kjøpt hus... Problemet er at det er litt knotete å få tak i co2 her i bygda, man må helst et stykke avsted.
Fant et gammelt notis jeg har lagret, der jeg har skrevet at 1kg co2 = 462l gass ved 50bar, og at det går 2l gass pr 1l øl ut. Stemmer dette? Vil da en sodastreamflaske på 425g = 196l gass? Hvor mye vil jeg få utnyttet av sodastreamflaska? halvparten? det blir omlag 2.5 fat og en kostnad på 100kr ekstra per fat kun for uttapping.

Hører også at man kan bruke vanlige co2-slukkere om man bare henger dem opp ned og at koblingene passer over, og i så tilfelle, hvordan går man fram der? Ikke greit å bo på nordpolen! Møkklei flasker nå :D

Jeg bruker sodastream 425g de varer ca. 6 fat. Da karbonerer jeg med sukker og ikke CO2. Jeg bruker sodastream flasker fordi de er enkle å få tak i. 94 kroner hos Clas ohlsen. Du får de også hos lefdal, Expert,Elkjøp, kitchen og jernia.

Man bruker gjerne mer CO2 enn man tror; Karbonering og drivgass er en ting. Men så forsvinner gjerne litt til sjura gjennom ventiler, pakninger og slangeklemmer.

Likevel; Min 6kg flaske holder ihvertfall et halvt år.

runarstock skrev:
94kr??? Svært så billig da, har du et artikkelnummer? Finner det ikk på nettsiden og expert tart 250kr.

Det pleier å være 100 kroner i pant/innbytte på sodastream flaskene. Så jeg vil tippe de 250 inkluderer panten.

Om det er en paintballklubb/bane i Alta, som et googlesøk antyder, så bruker de også CO₂, og har sikkert en eller annen ordning med en leverandør, du kunne jo tatt kontakt med dem og sett om det fantes noen mulighet for å fylle på hos dem.  

edit: Nordlys paintball kanskje?

Nordlys Paintball
Bregneveien 34
9516 Alta

Tlf : 91 79 80 88

runarstock skrev:
94kr??? Svært så billig da, har du et artikkelnummer? Finner det ikk på nettsiden og expert tart 250kr.

Sorry litt misvisende kr 230 første gang og når du bytter din tomme til ny så koster det 94 kr.

Syns ikke det er noe dyrt og mye letter å fylle de :)

Kristo skrev:
Om det er en paintballklubb/bane i Alta, som et googlesøk antyder, så bruker de også CO₂, og har sikkert en eller annen ordning med en leverandør, du kunne jo tatt kontakt med dem og sett om det fantes noen mulighet for å fylle på hos dem.  

edit: Nordlys paintball kanskje?

Nordlys Paintball
Bregneveien 34
9516 Alta

Tlf : 91 79 80 88

Takk for tipset!

Rutof skrev:
runarstock skrev:

Sorry litt misvisende kr 230 første gang og når du bytter din tomme til ny så koster det 94 kr.

Syns ikke det er noe dyrt og mye letter å fylle de :)

Aha, da skjønner jeg, ingen upris det :)

Var noen som snakka om at paintballklubben fyller på flyplassen.  Brannvakta på flyplassen er den eneste som fyller co2 her i Alta så vidt jeg vet, har tenkt å høre med dem når jeg går fri.  Bruker sodastream patroner som jeg fyller fra noen brannslukkere jeg fikk tak i.

Det er kanskje et poeng å nevne at ut over selve Sodastream-flaska trenger man også en overgang til regulator. Slik "trapetz"-overgang selges bl.a. hos Vin og Bar til rett under 300 kr (+ frakt, dessverre, om man er avhengig av dét). Humlegården i Sverige har dem visst også i en liknende utgave, men er en del dyrere.

Stjeler tråden litt :)

Skal reise vekk i 7-10 dager. Skal CO2 stå tilkoblet fatene eller koble fra? Hva gjør folk? Gjør dere noe spesielt vist dere reiser vekk og tappe systemet ikke skal brukes på en stund

mitt oppsett er tett, så det står påkoblet med gass hele tiden. Men hvis du er usikker eller ikke har brukt fatene før så hadde jeg koblet av, og skrudd av co2 en-
Da er du hvertfall sikker.

Rutof skrev:
Stjeler tråden litt :)

Skal reise vekk i 7-10 dager. Skal CO₂ stå tilkoblet fatene eller koble fra? Hva gjør folk? Gjør dere noe spesielt vist dere reiser vekk og tappe systemet ikke skal brukes på en stund
Det trenger vell strengt tatt ikke å stå med CO2 på etter ølet er ferdig karbonert.
Pleier vanligvis å slå av CO2 når det ikke skal brukes, det har funket helt fint for meg.
Men det lengste jeg har latt fatene stå i fred har hvert 1 uke ;D

Hvis ølet er ferdi karbonert kobler du ifra CO₂ og stenger flaska så slipper du å miste en flaske CO₂ hvis i fall. På Cornelius kan du ta av koblingen til øl men da bør du skylle og tørke før du setter på igjen, de søler jo litt ved til/frakobling, men det er nå ikke den store jobben.

Folket gjør, tja ??

Jeg bruker Sodapatroner og kobler aldri fra noe, og er borte stort sett hele tiden (fritidshus)

EDIT:
Sendte dette sel om jeg så at to innlegg var kommet.  :)

Oddvar Demmo skrev:
Hvis ølet er ferdi karbonert kobler du ifra CO₂ og stenger flaska så slipper du å miste en flaske CO₂ hvis i fall. På Cornelius kan du ta av koblingen til øl men da bør du skylle og tørke før du setter på igjen, de søler jo litt ved til/frakobling, men det er nå ikke den store jobben.

Folket gjør, tja ??

Jeg bruker Sodapatroner og kobler aldri fra noe, og er borte stort sett hele tiden (fritidshus)

EDIT:
Sendte dette sel om jeg så at to innlegg var kommet.  :)

Det er sodapatroner jeg også bruker. Da lar jeg det stå på.

Tilbake
Topp