KLOR I ØLET

Har et problem...

Kommunen har tilsatt klor i drikkevannet uten at dette ble oppdaget før brygging.

Har nå totalt 96 flasker med fusel....

Kan dette reddes på noen vis????

Får man lettere fusel av høyt klorin innhold i vannet?

Vet at klorin kan binde seg til organisk materiale som vørter og lage en harsk smak på ølet.

Hvis det er fusel har jeg lest at det kan. Dempe seg ved lagring, men hvis det er mye så er det vanskelig å bli kvitt.

Fusel oppstår når du gjærer varmere enn anbefalt for gjærtypen du bruker. Kan du beskrive prosessen brygget har vært igjennom? Kan du beskrive smaken og fargen?

Kan det være fenoler.

Chlorine and bromine tend to encourage high levels of phenols and polyphenols. Chlorine is common in water, which can be treated before brewing to remove. Chlorine can also be picked up on equipment that has been cleaned with chlorine-based products and not thoroughly rinsed. Chlorine and bromine derived phenols tend to take on antiseptic and burning characteristics, respectively.

Tror dette er en kombinasjon på feil gjæringstemp samt klor i vannet.
Har snakket med flere i området her med samme problem.
Flaskene har nå stått før påske og det smaker ikke bra.

Vurderer nå og hente vann fra en annen plass jeg har, men der mistenker jeg at vannet har for høyt kalk innhold.....

Er det bedre og koke vannet jeg har tilgjengelig!

De fleste av oss brygger med kommunalt vann uten å gjøre tiltak for å fjerne klor. Hvilken kommune får du vannet fra? Er det spesielle forhold der?
Om du har den stikkende alkoholsmaken, litt som hjemmebrent kan det tyde på fusel. Løsningen da er i hovedsak å få kontroll på gjæringstemperaturen innenfor rammene for gjæren du bruker.

I utgangspunktet har jeg gjæret for varmt, men i en periode luktet det sydenvann fra springen her, om dette er det som tar smaken eller om det er varmen blir jeg usikker på.
Litt kjedelig og brygge nytt og ikke få til et ønsket resultat pga vannet også...

Klor i vannet, i de mengdene som tilsettes i norske vannverk, er et minimalt problem. Det er helt vanlig at vannverk, også i Norge, tilsetter små mengder klor i vannet og noe mer om det i perioder da det er behov for ekstra rensing. Dette er uansett ikke sammenlignbart med det bassenvannet som kommer ut av kranene store deler av USA og andre steder med et helt annet regime på kloring.

Klor damper stort sett av under koking og er derfor et helt minimalt problem i ølbrygging. Har du spesielt mye klor i vannet, og det lukter basseng i bryggerommet, så kan det være nødvendig med tiltak, men det er altså unntaket.

Min konklusjon: Klor har sannsynligvis ikke noe å gjøre med usmaken du kjenner.

Du sier at du i utgangspunktet gjæret for varmt, der har du nok kilden din til fusel. Klor er ikke kjent for å skape fusel, og det finnes mange hjemmebryggere i norge som ikke sliter med fusel når sommeren kommer og vannverket tilsetter mer klor i vannet.

Jeg vet at kommunen gjorde en feil i forhold til doseringen/tilsetningen av klor.

Da konkluderer jeg med at vannet nå er trykt... så er jakten på kjøleskapet i gang. (inkbird er bestilt)

Hvis du vasker gjæringskar i klor og ikke får skyllet ut 100% er det ikke bra og kan være kilde for fenolsk. Men mengden som er i drikkevann skal ikke kunne påvirke nok har jeg hørt

Tilbake
Topp