knusing av malt

Hei! lurer på om man kan knuse malt i hurtigmikser, eller blir den for mye knust? har ikke malt mølle, og skal brygge en spennende oppskrift i morgen. London Porter. Spesial malten er uknust. Leste et sted at man kan lage te av spesial malten. Er dette å anbefale, eller skal jeg bare meske den sammen med den andre malten. Hva slags temperatur skal man gjære et slikt øl på? ( litt avsporing her, men håper dere har gode tips ) :biersmile:
 
Hvis du skal lage et brygg med kun malt (altså ikke noe stor del med maltekstrakt) så anbefaler jeg ikke at du bruker hurtigmikser. Skallene blir ødelagt, noe som kan gi beskhet i ølet samtidig som at filtreringen kan gå veldig trått. Også kan hurtigmikseren ødelegges av dette, slik jeg selv har opplevd.

Hvis du skal lage et brygg hvorav brorparten utgjøres av maltekstrakt, mens det bare er spesialmalten som skal knuses, da kan du bruke hurtigmikseren. Da er det bare å lage en te av spesialmalten, som du selv nevner, og beskheten som tilføres av maltkornskallene er da veldig lite i forhold. London Porter har jeg også en gang laget med maltekstrakt + hurtigmikset spesialmalt, og det ble godt!  :)


Spesialmalt må gjerne meskes med basismalten, forøvrig. Helst, faktisk :)
 
Takk for kjapt svar, skal bruke ferdig knust basismalt, så da stser jeg på spesialmalt i hurtigmikser, og mesking av denne sammen med basis malten. :skitbra:
 
Tilbake
Topp