Knusing av malt

Hei

Jeg tar neste steg, og skal forsøke en delmesk (heter det vel) i tillegg til ekstrakt. Ingen maltmølle i hus, så jeg knuste malten med en litt stor morter. Ser ok ut, og de aller fleste kornene er knust. Er dette en ok måte å knuse malten på? Ser ut til at det ble lite mel sammen med malten, men jeg har nå ingen erfaring med dette.

Ellers er planen å meske dette i en stor pose som min kone skal sy. Temperaturen er vel ca 66-67 grader hvis jeg ikke har lest meg opp helt feil. Og skylling på ca 10 grader varmere?
 
Alternativt så kan du bruke konas kjevle, del opp malten i passe porsjoner i vanlige brødposer- bruk så kjevlen til korna er knust
Hell så over i humleposer. Er nok en raskere metode
 
Er det lite mesking så er det vel greit, men med større mengder så blir det vel litt problemer med at en morter knuser alle skallene, så du får bare en melbolle i meskeposen din.
 
Eller... ein kaijn stekk ein snepptur oppå Høylaijnne  :yes:
Ola (Petit) har både ferdigknust malt og maltmølle  ;)
 
Sørg for at posen blir grovmaska og tynn!!! Ellers blir det fort ugagn. Meska sjølv med bh-poser nokre gonger. Dette gjekk rimeleg bra. Heilt til eg blei lei og heller byrja å ause masken opp med sikt, og sile gjennom saftduk.
 
MudGun skrev:
Sørg for at posen blir grovmaska og tynn!!! Ellers blir det fort ugagn. Meska sjølv med bh-poser nokre gonger. Dette gjekk rimeleg bra. Heilt til eg blei lei og heller byrja å ause masken opp med sikt, og sile gjennom saftduk.

Når kvantumet ikke er allverden går det fint å meske i humleposer også  ;)
 
Hvis dere sjekker ferdige BIAB poser, så er det vel et poeng at de har gjort lit jobb utav å lage en mer silaktig bunn i posen, og tette sider.
Hjemmesnekret blir vel gjerne samme stoffet overalt, og da renner bare vannet letteste vei ut, gjerne før det passerer malten..
 
Eit poeng med biab er jo at du ikkje eigentleg meskar i ein pose, men i ein kjele der innsida tilfeldigvis er dekka av ein pose. Posen må vere ganske stor, slik at malten kan bruke heile volumet i kjelen. I og med at du gjerne meskar med fullvolum, har du meir vatn å røre ut maltet i, noko som gjev mindre fare for klumpar. Ein kan altso ha ein god del finare malingsgrad.

Ein vanleg tommelfingerregel er for øvrig at posen skal vere stor nok til å romme kjelen din heilt (ikkje trykkfeil).
 
Dette gikk fint. Stor pose i et forholdsvis tynt stoff. Ser av Håndbrygg.dk at jeg må ha fått godt utbytte av malten. Morsomt i hvert fall. Nå står det en, forhåpentligvis, fin Imperial Porter på vaskerommet og plopper fint.

Selve posen, er sydd etter mål, og dekker nesten hele det indre volumet av kjelen. Det er jo fordelen med å få den sydd etter mål, hehe. Ingen klumper i malten.

Har vært i kjelleren og målt temperatur nå. Mitt neste brygg skal bli en all-grain. Og ettersom tempen i kjelleren holder ca 10 grader, passer vel det fint til en pils.
 
Tilbake
Topp