Jeg er i og for seg enig i det
@Holmentoppen sier, men på de fleste møllene blir det klønete å holde på å stille om etter hva slags malt du kverner. Jeg kverner på 0,9 mm, men jeg fukter maltet, noe som lar deg kverne med trangere innstilling uten at du river opp skallene. Jeg kjører dessuten maltet gjennom en ekstra gang. Det gir litt bedre utbytte, trur jeg, men det gir også en del mer mjøl. Det er ikke sikkert det er lurt på ditt utstyr. (Jeg kjører batch sparging i vanlig kjele - altså ikke bryggemaskin - og har aldri opplevd antydning til tett mesk, uansett hva jeg har prøvd.)
Med 0,9 mm og fukting har jeg ikke opplevd problemer med å få knust absolutt alt. Jeg dreiv ei stund og stilte mølla enda trangere for å knuse rug og havre, men fant ut at det ikke var nødvendig.
Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg opplever ikke at det er noe særlig poeng i å kverne langsomt. Jeg kjører ikke på topp speed, heller, men prøver ikke å holde spesielt lav hastighet.
Fuktinga reduserer støvinga til omtrent null, og det synes jeg er en stor fordel. Bruk ei sprayflaske. Vannmengden er 2% av vekta til maltet. Spray på i flere omganger og rør godt rundt. (Lange gummihansker er greit
.) La det stå i (minst) 10 minutter før du kverner.