Hvis du googler litt, vil du finne at veldig mange har brukt knust malt som har ligget lenge uten å ha opplevd at det har gitt dårligere øl. Ta så en kikk på brülosophy-xbeerimentet jeg linka til over her, der hverken panelet eller Schott sjøl klarte å skille et øl brygga på seks måneder gammelt knust malt fra et øl brygga på nykverna malt.
Maltet blei ikke vakumpakka etter kverning, bare pakka i en plastsekk som blei knytta igjen etter at mest mulig luft var pressa ut. Antakelig er det viktige poenget her at du hindrer at maltet trekker til seg fuktighet fra lufta. Siden det ville øke egenvekta til maltet, ville du få lavere effektivitet om du ikke korrigerte for vektøkninga. Du trenger åpenbart ikke vakumere for å bevare effektiviteten, siden eksperimentet til Schott ga nøyaktig samme utbytte i de to bryggene. (Om du veier maltet før og etter lagring vil du lett kunne korrigere for en sånn eventuell effekt. Men om du oppbevarer maltet i tørt inneklima veit jeg ikke om problemet ville være særlig stort. )
Når du leiter på nettet er det lett å finne påstander om at du skal bruke maltet realtivt snart - innafor noen uker - når du har kverna det. Men de er aldri underbygget med henvisning til empiri; det ser ut som klassisk resirkulering av noe som bare har blitt en "sannhet".
Når det gjelder bekymringa for at mikroorganismer skal formere seg om maltet blir fukta før kverning, bør dette kunne berolige:
https://forum.norbrygg.no/threads/holdbarhet-knust-malt.34630/post-369205 Her sier altså en representant for Fuglesang at sjøl om vanninnholdet i knust malt skulle øke til 12-14% (fra 4%, som er innholdet i uknust malt) pga. tiltrekning av fukt fra lufta, ville problemet ikke være at maltet råtner, men at du vil få lavere utbytte. Han oppgir forøvrig 1-2 år som lagringstid for knust malt.
Det hadde stadig vært kjekt å ha mer "hard science" å bygge på, men konklusjonen min er likevel at så lenge du bare hindrer at det knuste maltet blir liggende åpent sånn at det kan trekke til seg fuktighet, så trenger du ikke bekymre deg om du må lagre det knuste maltet ditt i mange måneder. Og kondisjonering ser ikke ut til å gjøre noe fra eller til.
Jeg tar altså sjansen på å si nokså tvert at folk ikke trenger å bekymre seg. Jeg ser ikke noe konkret som gir grunnlag for å gjøre det. Men sjølsagt; ikke noe er "bevist", så mener man at det tryggeste er å kverne mens man varmer vannet, så gjør man jo det
.
Problemstillinga dukker stadig opp, og kommer sikkert til å dukke opp på nytt. Her er hva jeg fant av tråder bare her på forumet med et enkelt søk:
https://forum.norbrygg.no/search/637776/?q=malt+holdbarhet&c[title_only]=1&o=relevance