Holdbarhet knust malt

Kor lenge kan eg ha knust malt liggande før eg må brygga. Har vel hatt liggande klart knust malt til eit brygg i 5 månader snart no. Kan eg bruka det med greit resultat? Eller er det "gått ut på dato"?
 
Du kan bruke det. Du får litt lavere effektivitet. Regn med få å litt lavere OG, evt mindre batch eller bruke DME/LME.
 
Sist redigert:
Du kan bruke det. Du får litt lavere effektivitet. Regn med å lavere OG eller mindre batch eller bruke DME/LME.

Jeg maler malten min sjøl, så det har ingen praktisk betydning for meg, men jeg ble nysgjerrig: Hvorfor synker effektiviteten?

Jeg trodde problemet først og fremst var faren for harskning - og det kan du lukte/smake.
 
Jeg vet ikke hva som skjer - men sukkeret og stivelsen oksiderer, tror jeg. Dermed vil du ikke få konvertert det. Så vidt jeg vet skal ikke dette medføre noen usmaker. Det er vel først og fremst fett og fettsyrer som harskner (oljene i humlen vil harskne).
 
Per Inge Haavik hos ølbrygging.no har spurt en av sine leverandører om dette:

"Vi får stadig spørsmål om hvor lenge knust malt er holdbar. Alle vet at uknust malt har lang holdbarhet, men hvordan er det med malten når den er knust?
Vi spurte vår leverandør av malt om dette (Claes Fuglsang) og han svarer som følger (på dansk):

"Teoretisk kan det holde sig ubegrænset, men det er som en pose mel som du har i skabet. Ville du bruge den efter 5 år ?

Det næste er at det trækker fugt når det er formalet, da overfladen bliver større, og jeg vil tro det vil langsomt optage fugt til det rammer omkring 12-14 %, og så falder udbyttet i bryghuset jo, vi leverer jo normalt med omkring 4 % vand i malten.

Det er ikke at det vil rådne, men altså falde i udbytte.

Jeg vil nok sige anbefalet brug indenfor et år, max to år."

Nå leverer jo vi ølsettene våre i tette plastposer slik at det vil forhindre fuktopptak. Men uansett så vil jo 1 til 2 års holdbarhet være godt tilstrekkelig for de fleste."
 
Hvorfor faller meskeeffektivitet når malten tar opp fuktighet? Jeg forstår jo at 10% vann i maltet vil gjøre at maltet ikke absorberer like mye vann - men jeg skjønner ikke helt hvorfor effektiviteten skulle falle.
 
Hvorfor faller meskeeffektivitet når malten tar opp fuktighet? Jeg forstår jo at 10% vann i maltet vil gjøre at maltet ikke absorberer like mye vann - men jeg skjønner ikke helt hvorfor effektiviteten skulle falle.
Fordi 6kg malt nå er mindre stivelse og mere vann enn det var før. Men totalt sett tipper jeg du får like mange SG-poeng ut av posen med malt - hele posen bør jo være litt tyngre når fuktighetsnivået har økt.
 
Ølbrygging.no gjorde et eksperiment på dette:
https://forum.norbrygg.no/threads/har-du-gamle-uapnede-ol-sett-fra-olbrygging-no.29188/

(litt uklart hvor resultatet fra eksperimentet er publisert)
Litt artig, dette. Jeg vil anta at Ølbrygging.no ville teste dette fordi det er enklere for dem å ha settene ligge ferdig kvernet - og kanskje få dem levert ferdig kvernet fra utlandet? Og da er det jo greit å kunne si at dette ikke går ut over kvaliteten. Kan det være at de ikke fikk det svaret de håpet på?
 
Det man må kompensere for hvis det er kommet fuktighet til i en ferdig kvernet maltmix, er jo ikke tapt effektivitet, men økt vanninnhold. Du må altså beregne litt mindre vann til mesken:). Hvis du ikke gjør det, vil du få litt mer vørter med litt mindre SG. Det burde kanskje ligge opp mot en halvliter på en normal sats?

Og er den vernede malten vakumpakket, kan jeg ikke skjønne at det skulle skje noe særlig i det hele tatt - annet enn smaksforandringer. Men antakelig vil det ikke være merkbart innenfor en rimelig tidshorisont.
 
Det man må kompensere for hvis det er kommet fuktighet til i en ferdig kvernet maltmix, er jo ikke tapt effektivitet, men økt vanninnhold. Du må altså beregne litt mindre vann til mesken:)
Må man ikke øke mengde malt også? 6 kg er jo ikke lenger 6 kg, det er feks 5,4 kilo malt og 0,6 kg vann?
 
Må man ikke øke mengde malt også? 6 kg er jo ikke lenger 6 kg, det er feks 5,4 kilo malt og 0,6 kg vann?

Jeg tenker meg at du får kvernet malt til en oppskrift, men så drøyer det noen måneder før du brygger. Da vil 6 kg malt ha suget til seg (maks) 600 gr vann. Dermed må du trekke 0,6 liter fra den mengden meskevann du opprinnelig skulle ha brukt.

Folk sitter vel vanligvis ikke med kvernet malt i kilovis, som de så blander etter behov når de skal brygge? Eller gjør de det? For i så fall er jo situasjonen slik du beskriver.
 
Jeg tenker meg at du får kvernet malt til en oppskrift, men så drøyer det noen måneder før du brygger. Da vil 6 kg malt ha suget til seg (maks) 600 gr vann. Dermed må du trekke 0,6 liter fra den mengden meskevann du opprinnelig skulle ha brukt.

Folk sitter vel vanligvis ikke med kvernet malt i kilovis, som de så blander etter behov når de skal brygge? Eller gjør de det? For i så fall er jo situasjonen slik du beskriver.

Jo eg er redd det er slik i mitt tilfelle. Men det er (var) heile kiloar, så eg kan sjekke kor mange prosent vekta har auka.
 
Vil også tro som noen over her nevnte at man får like mange SG poeng av maten, men at den veier mer pga fuktoopptak så hvis man går etter vekt så bruker man for lite malt.

Men. Smaksmessig. Som jeg synes er det interessante. Nykvernet malt lukter helt himmelsk, man kjenner forskjell på en lys lager, medium mørk ale og porter bare ved å stå ved kverna. Aroma (og det jeg da antar også blir smakstoffer) blir mer frigitt. Ser for meg at selv om kvernet malt er oppbevart i en lufttett pose så er smaksstoffene/aroma flyktige og mye er frigjort, så når man åpner posen lukter det fantastisk, men dette fantastiske er da noe man ikke får med seg i ølet siden det allerede er "der ute".

Når jeg får tid så skal jeg gjøre noen minitester.
 
Tilbake
Topp