Kor lenge kan eg ha knust malt liggande før eg må brygga. Har vel hatt liggande klart knust malt til eit brygg i 5 månader snart no. Kan eg bruka det med greit resultat? Eller er det "gått ut på dato"?
Kva er DME/LME ?Du kan bruke det. Du får litt lavere effektivitet. Regn med å lavere OG eller mindre batch eller bruke DME/LME.
Du kan bruke det. Du får litt lavere effektivitet. Regn med å lavere OG eller mindre batch eller bruke DME/LME.
Kor lenge kan eg ha knust malt liggande før eg må brygga. Har vel hatt liggande klart knust malt til eit brygg i 5 månader snart no. Kan eg bruka det med greit resultat? Eller er det "gått ut på dato"?
det er bare og bruke det, kjenner du noe er det PLACEBO.
Fordi 6kg malt nå er mindre stivelse og mere vann enn det var før. Men totalt sett tipper jeg du får like mange SG-poeng ut av posen med malt - hele posen bør jo være litt tyngre når fuktighetsnivået har økt.Hvorfor faller meskeeffektivitet når malten tar opp fuktighet? Jeg forstår jo at 10% vann i maltet vil gjøre at maltet ikke absorberer like mye vann - men jeg skjønner ikke helt hvorfor effektiviteten skulle falle.
Litt artig, dette. Jeg vil anta at Ølbrygging.no ville teste dette fordi det er enklere for dem å ha settene ligge ferdig kvernet - og kanskje få dem levert ferdig kvernet fra utlandet? Og da er det jo greit å kunne si at dette ikke går ut over kvaliteten. Kan det være at de ikke fikk det svaret de håpet på?Ølbrygging.no gjorde et eksperiment på dette:
https://forum.norbrygg.no/threads/har-du-gamle-uapnede-ol-sett-fra-olbrygging-no.29188/
(litt uklart hvor resultatet fra eksperimentet er publisert)
Må man ikke øke mengde malt også? 6 kg er jo ikke lenger 6 kg, det er feks 5,4 kilo malt og 0,6 kg vann?Det man må kompensere for hvis det er kommet fuktighet til i en ferdig kvernet maltmix, er jo ikke tapt effektivitet, men økt vanninnhold. Du må altså beregne litt mindre vann til mesken
Må man ikke øke mengde malt også? 6 kg er jo ikke lenger 6 kg, det er feks 5,4 kilo malt og 0,6 kg vann?
Jeg tenker meg at du får kvernet malt til en oppskrift, men så drøyer det noen måneder før du brygger. Da vil 6 kg malt ha suget til seg (maks) 600 gr vann. Dermed må du trekke 0,6 liter fra den mengden meskevann du opprinnelig skulle ha brukt.
Folk sitter vel vanligvis ikke med kvernet malt i kilovis, som de så blander etter behov når de skal brygge? Eller gjør de det? For i så fall er jo situasjonen slik du beskriver.