Holdbarhet knust malt

Holdbarhet har blitt testet, og bedømt av dommere her.

Har du gamle, uåpnede øl-sett fra olbrygging.no?

Tok litt før en dommer svarte der, men han skriver at dommerene ikke klarte å skille ut hvilke øl som var brygget på "utgått" knust malt.
Holdbarheten er i hvert fall langt lengre enn de 14-dagene Brewshop anbefaler.

Og som nevnt der så er nok tiltrekning av fukt, dermed større volum over tid en av grunnene til at kort oppbevaring anbefales.

Holdbarhet har blitt testet, og bedømt av dommere her.

Har du gamle, uåpnede øl-sett fra olbrygging.no?

Tok litt før en dommer svarte der, men han skriver at dommerene ikke klarte å skille ut hvilke øl som var brygget på "utgått" knust malt.
Holdbarheten er i hvert fall langt lengre enn de 14-dagene Brewshop anbefaler.

Og som nevnt der så er nok tiltrekning av fukt, dermed større volum over tid en av grunnene til at kort oppbevaring anbefales.
Kudos for å faktisk gjennomføre, men det er kanskje den dårligst dokumenterte testen jeg har sett. Hvilke sett ble testet? Hvor gamle var de? Hvordan var de oppbevart?

Jeg baserer mine uttalelser på at kvernet malt er mindre beskyttet mot fukt, men ved perfekt oppbevaring blir likevel holdbarheten bra. Man kan ikke ta opp fukt som ikke er der.

Den tid vi brukte ølsett, hadde vi noen stående en bra stund før dei blei brukt. Kjøpte når det var 25% tilbud eller tre for to på Ølbrygging. Var billigere for to års tid siden, da kunne man få ølsett for ned mot 200,- og nå koster setta 349,- og oppover. Blei fort mer å spare på å kjøpe sekker og løs malt når prisen gikk opp. Anyway, når vi kjøpte, så blei det fort 10-12 sett i slengen. Det kunne da ta noen måneder før det blei brygga, og malten i ølsetta var knust. Lengst tid gikk det nok før vi brygget RIS'en. Det ølsettet var bestilt 25.07.2017, og blei brygget i januar 2018. Hvor lenge det stod på lager hos Ølbrygging - usikkert! Av 6,3 kilo med bare drøyt halvparten basemalt, og en kilo kandissukker, oppnådde vi en OG på 1.087 og 20 liter til gjæring. Ikke noe galt med utbyttet der, og smaken på ølet var også greit, selv om jeg har lært mye på knapt to år og nok hadde fått et bedre resultat om det blei brygget på nytt i dag.

Så lenge at det er i lufttett pose og lagret i en grei kjellertemperatur, tror jeg ikke at knust malt forringes så mye så fort som mange frykter. Det viktigste er nok å åpne ølsetta, putte humla i fryseren og gjæra i kjøleskapet.

Jeg har hatt noen vakumerte poser med knust malt liggende mørkt og i en kjeller siden 2014. Har hatt stabil temperatur på ca 15 grader året gjenom. Hva tror dere om å prøve å lage brygg på dette..?

Jeg har hatt noen vakumerte poser med knust malt liggende mørkt og i en kjeller siden 2014. Har hatt stabil temperatur på ca 15 grader året gjenom. Hva tror dere om å prøve å lage brygg på dette..?
Jeg liker ideen om å prøve. Lagringa har jo åpenbart vært ideell, så sjøl om det der nok er å tøye sjøl de mest optimistiske grensene, så hadde jeg prøvd. Det er jo nokså spennende å finne ut av om det faktisk går:).

Lukter det ille - harskt - så bør du vel doppe det. Skjønt du kan jo likevel bruke det til startervørter, hvis du har behov for det - og tid og ork til å gjøre den jobbben. Eventuelt illesmakende starterøl dekanterer vi jo uansett, og det lille som blir med gjæren, spiller ingen rolle for det ølet du så brygger med fersk og fin malt. Fyll det på godt reingjorte og desinfiserte fllasker pet-flasker, så holder det seg fint. Det beste er å fryse det, det nest beste er å ha det i kjøleskap, og det tredje beste er å sette det i en kald kjeller. Å ha det i romtemperatur er nok ikke noe alternativ.

Det blir interessant å høre hvordan det gikk. :beercheers:

Det burde gå fint så lenge maltet ikke lukter fælt. Enzymer i maltet taper visst seg etter hvert, så det kan hende at du får litt dårligere utbytte.

Hei, jeg har overtatt et ølsett. 1,5 år gammelt, vakumpakket knust malt til en weissbier. Fått tak i ny gjær, men.. Er det forsøket verdt? Det har blitt lagret kaldt og mørkt.

Hei, jeg har overtatt et ølsett. 1,5 år gammelt, vakumpakket knust malt til en weissbier. Fått tak i ny gjær, men.. Er det forsøket verdt? Det har blitt lagret kaldt og mørkt.
Tviler på at du vil merke noe galt:). Teoretisk ikke "det beste", men det er i alle fall helt sikkert forsøket verdt. Kjør på - og fortell hvordan det gikk:).

Det er ikke så mye humle i en Weis uansett, jeg ville brykt den mm. den lukter ille
Kanskje bare legge til litt ekstra bitterhumle, 20% kanskje
Flytte 20% av senhumla

Tilbake
Topp