Vakumert knust malt og holdbarhet

Jeg har hatt noen vakumerte poser med knust malt liggende mørkt og i en kjeller siden 2014. Har hatt stabil temperatur på ca 15 grader året gjenom. Hva tror dere om å prøve å lage brygg på dette..?
 
Jeg har hatt noen vakumerte poser med knust malt liggende mørkt og i en kjeller siden 2014. Har hatt stabil temperatur på ca 15 grader året gjenom. Hva tror dere om å prøve å lage brygg på dette..?
Jeg liker ideen om å prøve. Lagringa har jo åpenbart vært ideell, så sjøl om det der nok er å tøye sjøl de mest optimistiske grensene, så hadde jeg prøvd. Det er jo nokså spennende å finne ut av om det faktisk går:).

Lukter det ille - harskt - så bør du vel doppe det. Skjønt du kan jo likevel bruke det til startervørter, hvis du har behov for det - og tid og ork til å gjøre den jobbben. Eventuelt illesmakende starterøl dekanterer vi jo uansett, og det lille som blir med gjæren, spiller ingen rolle for det ølet du så brygger med fersk og fin malt. Fyll det på godt reingjorte og desinfiserte fllasker pet-flasker, så holder det seg fint. Det beste er å fryse det, det nest beste er å ha det i kjøleskap, og det tredje beste er å sette det i en kald kjeller. Å ha det i romtemperatur er nok ikke noe alternativ.
 
Det blir interessant å høre hvordan det gikk. :beercheers:

Det burde gå fint så lenge maltet ikke lukter fælt. Enzymer i maltet taper visst seg etter hvert, så det kan hende at du får litt dårligere utbytte.
 
Tilbake
Topp