Kobber et problem i bryggeutstyr?

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg leste forleden i en tråd om herms at noen mente at kobber er et problematisk materiale å bruke. Er dette tull, eller er det noe i det? Jeg skal til å kveile meg en motstrømskjøler i kobber, og ser at mange av de kommersielle er laget i kobber. Det samme gjelder dyppkjølere. I mitt hode er det logisk at kobber enten er et problem, eller ikke. Eller er det slik at det i deler av bryggekjeden kan være et større problem enn andre? Mener det finnes hele bryggeløsninger å få kjøpt som er bygget i kobber?
 
Bruk kobber. Er mange her som mener at det ikke er bra, men som du sier så bruker mange kommersielle bryggeriet dette. Jeg bruker det selv, og lever i beste velgående og med godt hjemmebrygg i hånden :) mente å ha lest en artikkel om dette en gang ser det stod at vørter ikke tærer på kobber. Skal se om jeg finner den imorgen!
 
John Palmer November 2007

"Copper

Copper has the highest heat conductivity, is easy to form and was traditionally used for making the brewing kettles or “coppers.” Copper can be readily soldered, brazed and welded with the proper equipment. Soldering and brazing should be more than adequate for most brewery uses.

Copper is relatively inert to both wort and beer. With regular use, it will build up a stable oxide layer (dull copper color) that will protect it from any further interaction with the wort. Only minimal cleaning to remove surface grime, hop bits and wort protein is necessary. There is no need to clean copper shiny-bright after every use or before contact with your wort. It is better if the copper is allowed to form a dull copper finish with use.

However, you need to be aware that copper can develop a toxic blue-green oxide called verdigris. Verdigris includes several chemical compounds — cupric acetate, copper sulfate, cupric chloride, etc. — and these blue-green compounds should not be allowed to contact your beer or any other food item because they are readily soluble in weakly acidic solutions (like beer), and can lead to copper poisoning (i.e., nausea, vomiting). To clean heavy oxidation (black) and verdigris, use vinegar or oxalic acid-based cleansers like Revereware Copper and Stainless Steel cleanser.

For regular cleaning of copper and brass, unscented dish detergent or sodium percarbonate-based cleaners are preferred. Cleaning and sanitizing copper wort chillers with bleach solutions is not recommended. Oxidizers like bleach and hydrogen peroxide quickly cause copper and brass to blacken; these oxides do not protect the surface from further corrosion, and are quickly dissolved by the acidic wort. Copper and other trace metals are beneficial nutrients for yeast, but the amounts that are dissolved from non-passive oxides can be detrimental to
the batch.

Copper counterflow wort chillers should not be stored full of sanitizer or water. Any biological deposits can lead to corrosion in both water or sanitizer. Copper should be rinsed thoroughly with clean water and allowed to drain
before storage."
 
Sist redigert:
Har som mange andre dyppkjøler av kobber.
Men ville ikke bruk kobber til motstrømskjøler da jeg ikke får se hvordan den ser ut innvendig.
I tilfelle du lager en slik er tror jeg det viktig å ha så stor stigning på spiralen at du er sikker på at den renner tørr etter spyling.
 
Om man lager stor stigning på den, vil den fort bli veldig lang. Flere av de kommersielt solgte er jo av kobber, så jeg tenker at det umulig kan være et stort problem. På en HERMS coil vil det imidlertid fort kunne bli et problem. Men en mulighet er å blåse den tom for vann med luft etter bruk.
Hvilke rengjøringsmidler vil dere anbefale som egner seg like godt for rustfritt og kobber?
 
Hva den blir brukt til er kanskje av mindre betydning.
Vitsen er vel å sørge for at den blir tom for vann før oppbevaring.
-Vasker dyppkjøleren i vanlig zalovann og skyller godt.
Det går vel å blåse gjennom en hyssing som du knytter en fillebit på.
Evt en trekkesnor eller hva nå elektrikere kaller den de bruker i rørene.
 
Det er vell også litt det samme problemet med bruk av messing deler i bryggeutstyr; mange som sier at det ikke er bra heller.
Da synes jo jeg det er litt rart at enkelt bryggemaskiner som koster ca 20.000,- kommer med messing pumpe installert.
Selv bygger jeg så mye jeg kan i SS316 for det ser fint ut og det har jeg hørt at noen har sagt at er bra ;)
 
Av en eller annen grunn, sikkert pga. lav Ph. har alle mine kuleventiler i messing som har stått under øl og co2 begynt og lekke, altså lengre tid enn en kjøler etc. er i kontakt med øl.
 
Tilbake
Topp