Kobbergryte

God dag. Jeg har en 37 liters kobbergryte stående. Den er brukt til oppbevaring av ved og jeg lurer på om man kan bruke slike gryter til å koke matvarer (øl) i. Er det skummelt å bruke slike gryter, kan den renses med sterkrens? Takk for svar.
 
Det går fint å bruke kobber. Bare vær sikker på at det faktisk er kobber og ikke en skummel legering med bly osv. Kokekjele til vørter på engelsk heter Copper.. iom. det var det de brukte i gamledager før man oppdaget SS stål. Må isoleres godt. Med sterkrens, eller andre syrer vil den blågrønne nedkjørte kjelen bli det edleste skinnende praktstykke. :)
Hender jeg bruker litt syre på kobbertoppen på gryta til OMB for litt ekstra glans.
 
Er det ikke stanset inn et merke et eller annet sted på gryten? Jeg kan tenke meg at noe sånt kan antyde kjelens materiale.
 
Jeg har forøvrig kjøpt en tretønne på 60 liter. Tenkte å bruke denne til mesking/siling, men må først installere en tappekran. Jeg ser at gjengene på tappekranen ikke utgjør mer enn en centimeter eller så, og får dermed ikke (uten problemer) festet kranen med to muttere, en på hver side av tønna. Vil det fungere å bruke en eller annen form for lim, eventuellt med silikon for å få det helt tett? Altså rett og slett lime tappekranen fast i hullet i tønna.
 
Tilbake
Topp