Kobberspiral

Har lest at det er om å gjøre å kjøle vørteren så fort som mulig når man brygger og at mange bruker en kobberspiral til dette rett i gryta og klarer da å kjøe brygget på noen 10 minutter. Hadde det da ikke vært bedre å kjøre den varme vørteren gjennom kobberspiralen og heller ha kaldt vann rundt spiralen som i en utslagsvask der vannet hele tiden erstattes. Dette ville jo føre til at vørteren oppnår rett temperatur neste øyeblikkelig som i en mostrømskjøler.

Jeg fikk aldri testet det i praksis, men jeg hadde planer om å bruke kjølesystemet fra ett hjemmebrentsapparat til dette. Tror du kan oppnå veldig bra effekt ved å "snu om" på vørter og kjølevann ja..

Det hadde nok vært effektfullt, men da må mn ha pumpe for å få ølet igjennom. Du må også ha stor gjennom strømming av kaldt vann rundt spiralen

Spennende prosjekt, jeg er gniten og har montert vannmåler, altids noen kroner spart som så heller kunne brukes til noe fornuftig.

Ølbrygging  >:D

Motstrømskjøler eller platekjøler bruker det prinsippet. Det er mer effektivt, men det har noen ulemper.
En vanlig kopperspiral er desinfisert etter et kvarters koking, mens en motsrømskjøler ol må rengjøres innvendig.
Det vil også bli forskjell på humlesmak-en kjølespiral senker temperaturen i kokekjelen når du setter den på mens en motstrømskjøler ol stort sett overfører vørt til en annen kjele/gjæringsspann og humlen i kokekjelen ligger i varm vørt.
Men går du inn på Mr Malty
  http://www.mrmalty.com/chiller.php kan du lese litt om kjøling og også Jamil's egen variant-Whirlpool/Immersion Chiller.

janh

Tilbake
Topp