Koble STC-1000 til fryser - howto

Hoppla, jeg har bestemt meg for å kverke termostaten på fryseren for å koble til en STC-1000 istedet. Men så er det spørsmålet om hvordan jeg kobler den, da....

Er det noen kyndige her som kan gi meg tips om hvordan jeg kobler tingene?

Øverste hvite ledning til venstre er strøm inn. Den går en liten tur innom kompressoren og så til av/på-dingsen i  form av blå og brun ledning. Det er også en hvit ledning som har slått følge fra kompressoren, den aner jeg ikke hva driver med.

Deretter går det tre ledninger til termostaten, pluss en antatt jord.

Noen koblingsforslag?

A.

Det er nok den hvite som går tilbake til kompressoren som er den kabelen du vil koble som retur fra cool-siden på STC-en.

Alt ettersom det er noen lys og slikt du vil at fortsatt skal fungere så er det flere måter å gjøre det på.

Amarillo: den gamle funker, men jeg trenger å få fryseren til å ligge fra ti-ish grader til vanlige dypfrysertemper (ikke samtidig, da).

Frontlyset, samt av/på-knappen hadde jo vært gromt å ha operativt, men det er intet krav.

Jeg har bygget om to kjøleskap selv, men ikke noe med rele. Jeg lurer på hva den svarte kabelen mellom termostat og rele gjør. Er det nøytralen? Trenger et rele + og - ?

AndreasB skrev:
Amarillo: den gamle funker, men jeg trenger å få fryseren til å ligge fra ti-ish grader til vanlige dypfrysertemper (ikke samtidig, da).

Er det ikke bare å sette termostaten på minimum og så koble fryseren til stc'en?
Det vil i alle tilfelle være stc'en som styrer temperaturen.

Amarillo skrev:
AndreasB skrev:

Er det ikke bare å sette termostaten på minimum og så koble fryseren til stc'en?

Av egen erfaring vil jeg si nei. Fant et kjøleskap som nektet å gå under fire grader med intern termostat. Selv om jeg hadde brukt STC uten å bypasse termostaten ville aldri tempen gått under fire grader da det er den innebygde termostaten som har siste ord, samme hva du setter STC'en til.

Amarillo skrev:
AndreasB skrev:

Jo det er det. KISS.

I en fryseboks innstilt på maks frysing vil vel ikke termostaten kutte på plussgrader.
For å ha boksens funksjon mest mulig orginal, hva med å sette inn en bryter/velger koblet slik at
enten så er STC en innkoblet
eller så er orginal termostat inne.
?

Forvirret skrev:
For å ha boksens funksjon mest mulig orginal, hva med å sette inn en bryter/velger koblet slik at
enten så er STC en innkoblet
eller så er orginal termostat inne.

Det enkleste er å ha en STC som du plugger fryseren i når du vil styre temperaturen.
Vil du bruke fryseren som vanlig så plugger du den bare i strøm.

Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig, det enkleste er ofte det beste.

Bygg stc-en inn i fryseren. Siden du ikke skal fryse ølen så trenger du tempstyring.  Hvis dette er en fryser du skal ha en stund er det like greit å gjøre det ordentlig isteden for å ha bokser og kabler dinglende.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det er mange veier til Rom, ingen tvil om det. Nå har jeg vel tenkt at siden jeg nå en gang først har spurt om hjelp til å koble, så  kan jeg gjøre det skikkelig. Dessuten lærer man lite av ikke å forsøke noe... håper på å bytte termostaten og beholde av/på-knappen samt lyset foran...
Noen forslag der ute?

Se for deg at du skal ha det helt likt som det er. Sett inn wago-klemmer slik at du splitter live og nøytral. Du klipper de altså over og kobler tilbake til slik det var ved bruk av klemmer. Så fører du splittet live og nøytral til stcen slik at den får strøm. Før også en live til "inngangen" på cold-releet på stcen.  Så klipper du den hvite kabelen som går ned til kompressoren og setter den på utgangen av cold-releet i stcen.

Mener dette skal funke. Men hadde vært greit å finne ut hva den smarte mellom termostat og releer gjør, mistenker at det er nøytral, men noen voksne kan kanskje svare på dette.

Husk å tape igjen den hvite du klipper over som får en løs ende. 

Akk. Du må koble stcen etter av og på knappen hvis du fortsatt vil bruke den. Ellers er det bare å holde inne powerknappen på stc inne så skrur den av.

Da har jeg koblet og styrt. Droppet hele releet for å gjøre det enklere for meg selv. Resultat: ingenting. Kommer ikke en lyd fra kompressoren. Har målt, og det er full pupp med strøm på den hvite (antatte) returkabelen, så det er koblet riktig etter intensjonen. Legger ved bilde for sammenligning med det første jeg lastet opp, og håper på matnyttige tilbakemeldinger  :biersmile:

Legg forøvrig merke til den autentiske årgangstapeten i hjørnet...

Edit2: Altså en forgrening fra hver støm inn til hver cooling? (altså nr 8 og 1 sammen, og 7 og 2 sammen?)

Bytt ut den lille blå som går inn på cool, med en brun som går fra den brune klemmen inn der du har blå nå.

Tilbake
Topp