Kobling av varmeelement

Stemmer at en kan gå noe ned på kvadraten når en går over til gummikabler/bevegelig ledning. Men kjører du 39A på de ledningene du hadde på bilde der så har du laget deg en varmekabel :)  Og du må vel koble deg direkte til husets el.anlegg i dette tilfellet, eller har du en gammel type stikkontakt på 3x40A?  
 
Men jeg kan vel ikke koble 4,5kw på 16A. Så hvordan kobler jeg 2x2 ledninger 9kw, gjennom ssr og inn på 1x3 ledninger?
 
Hans Einar skrev:
Men jeg kan vel ikke koble 4,5kw på 16A. Så hvordan kobler jeg 2x2 ledninger 9kw, gjennom ssr og inn på 1x3 ledninger?

Nei, du må nok rett på 40A kursen. Det er ikkje heilt ideelt iom du får skeivtrekk på to fasar.


Janroar skrev:
Stemmer at en kan gå noe ned på kvadraten når en går over til gummikabler/bevegelig ledning. Men kjører du 39A på de ledningene du hadde på bilde der så har du laget deg en varmekabel :)  Og du må vel koble deg direkte til husets el.anlegg i dette tilfellet, eller har du en gammel type stikkontakt på 3x40A? 

Har limt inn tabell under for gummikabel fra Draka. Greit å ha som retningslinje. Treng nødvendigvis ikkje gjelde for single ledarar i koblingsboks/skap.
 

Vedlegg

  • Belastning gummikabel.bmp
    922,6 KB · Sett: 310
Kom til å tenke på at jeg har et par slike byggestrømsbokser liggende på loftet, kan selge en av de billig om det er av interesse.
 
Men er det slik å forstå da at en hadde hatt mer igjen for å velge flere element på 16A da, siden jeg har trefas 40A? Tenker, om en trenger å varme 3 kjeler. Burde vel være nok strøm til et 100l oppsett kanskje?



OrjanP skrev:
Kom til å tenke på at jeg har et par slike byggestrømsbokser liggende på loftet, kan selge en av de billig om det er av interesse.

Takker, men ser det an litt. Var mest for å se på fremtidige muligheter, er ikke klar med noe konkret oppsett.
 
Straum til 100l har du nok og vel så det. Ingen dum tanke å bruke tre element i trefase. Det ville eg gjort. Men som sagt kompliserar det effektstyringen litt, men det er fult løysbart.

Har eit eviglangt byggeprosjekt her på 100l. Det får 3x3Kw i kokekjelen 3x2kw i RIMS/HERMS, og nokre kilowatt i HLT. Har ein 3x32A kurs eg vil bruke.
 
Jeg får til det samme på 3x16 A så det går, men PCen passer på at det ikke er for mye last inne så sikrtingen tripper.
 
Eg kjører 3x2000w gjennom ein 3fas 16amp. Funker fint opp til 100L. Har et ssr rele pr. element.
 
Tilbake
Topp