DIY: Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler

Jeg planlegger bruk av en 12v Auberins. Den trenger derfor 12v. Den styrer derimot en SSR som må ha separat 220v inn og ut til varme-enhet
 
Jeg planlegger bruk av en 12v Auberins. Den trenger derfor 12v. Den styrer derimot en SSR som må ha separat 220v inn og ut til varme-enhet
Da blir det slik hos meg også sikkert. Får sjekke hvor mye PID trenger av watt samt det som pumpen trenger og ev annen 12 volt utgang og så litt oppå der igjenn o_O
 
Jeg startet denne tråden i 2015 da jeg monterte min første PID. Monteringen skulle være en ‘proof of concept’, men har fungert så bra at videreutvikling har måttet vike for andre bryggerelaterte prosjekter.
Nå var tiden kommet for å designe et nytt oppsett [emoji4]
Den gamle boksen i post #1 har gjennomgått mange endringer, noe den etterhvert bar preg av. Det nye oppsettet er imidlertid enklere enn mine første versjoner. Man trenger egentlig kun PID og SSR, men jeg bruker jevnlig muligheten for å skru av varmeelementet med en ekstern 12v bryter for enkel overstyring (se under). Da kan jeg måle temp, eller endre variabler uten å tenke på om PID/SSR starter varmeelementet.
Første versjon er 3D printet. Neste versjon bygger på Jula sin koblingsboks med 3D printet frontdeksel.
2bb571d18c343ff46ddc31552dba2ec7.jpg
31094345d782edec992163ac49bd1e8f.png

Rød lampe går på for å indikere at PID er deaktivert
bbb11bb44e7fafa48092a64aa19e7e1b.jpg

Neste utgave med 3D printet front
00a96c8f2d71d1480355d21e33adf20e.jpg
 
Sist redigert:
Tidligere gikk (grønn) lampen på når SSR gikk på, men det er unødvendig siden PID også har en indikatorlampe. Jeg ønsket heller at (rød) lampe går på for å indikere at PID er deaktivert
Post # 103 er oppdatert
 
Sist redigert:
Når jeg startet denne tråden i 2015, var målet å bygge et lite, men vakkert styringsskap med utgangspunkt i et sikringsskap fra 30-tallet, spekket med kule knapper. Det er steinalder-teknologi sammenlignet med en BrewPi, men det er akkurat hva jeg ønsker.
Det meste av utstyret ble kjøpt inn samme år, men det er først nå jeg har satt av tid til prosjektet.
Første skisse for den avanserte bryteren er klar.
Bør ikke dette kunne fungere?
33e8e6c3cca2eeef3b9ebc9dccaace1c.jpg

Bryteren er av følgende type
https://s.click.aliexpress.com/e/Pbn1FTw
Det blir litt komplisert siden bryteren har innebygget to led lys. Fargene grøn / rød endres alt etter hvilken vei du sender 12v strøm gjennom de to Led kontaktene. Disse er markert med stiplet linje for å vise at kontakten faktisk endrer farge.
[Edit] Fungerer som en drøm :)
230af833165a413a84a150353f8ea41b.jpg
 
Sist redigert:
Når jeg startet denne tråden i 2015, var målet å bygge et lite, men vakkert styringsskap med utgangspunkt i et sikringsskap fra 30-tallet, spekket med kule knapper. Det er steinalder-teknologi sammenlignet med en BrewPi, men det er akkurat hva jeg ønsker.
Det meste av utstyret ble kjøpt inn samme år, men det er først nå jeg har satt av tid til prosjektet.
Første skisse for den avanserte bryteren er klar.
Bør ikke dette kunne fungere?
33e8e6c3cca2eeef3b9ebc9dccaace1c.jpg

Bryteren er av følgende type
https://s.click.aliexpress.com/e/Pbn1FTw
Det blir litt komplisert siden bryteren har innebygget to led lys. Fargene grøn / rød endres alt etter hvilken vei du sender 12v strøm gjennom de to Led kontaktene. Disse er markert med stiplet linje for å vise at kontakten faktisk endrer farge.
Får du koblet den slik at den faktisk skifter farge?
Jeg testet mye og fant ut (til min store skuffelse) at den kunne være av eller på. Og så kunne jeg velge hvilken farge som skulle komme på.
Dersom du har funnet en kobling som får den til å skifte farge, så er jo det gode nyheter :)
 
Jeg mener at skissen over skal kunne ha tre modi.
Når pid ikke sender strøm til bryter/SSR, så er bryteren sort (av)
De to andre er når PID sender strøm til bryter/SSR
Bryter ON (trykket inn) - SSR ON - grønt lys
Bryter OFF (ut posisjon) - SSR OFF - rødt lys

Det er verd å merke seg at skissen bryter kun positiv leder.
 
Sist redigert:
Jeg mener at skissen over skal kunne ha tre modi.
Når pid ikke sender strøm til bryter/SSR, så er bryteren sort (av)
De to andre er når PID sender strøm til bryter/SSR
Bryter ON (trykket inn) - SSR ON - grønt lys
Bryter OFF (ut posisjon) - SSR OFF - rødt lys

Det er verd å merke seg at jeg bryter kun positiv leder. Jeg ser ikke i farten om det er mulig å koble dette med to ledere + to farger
Dette må jeg teste ut.

Jeg også har jo masse deler liggende til et styreskap, må bare finne tiden til å få det gjort.
Første hinderet er å få laget åpningene i frontpanelet for å montere PID'er og brytere.
Har et skap som beskrevet i denne tråden. Kommer jeg til å klare å lage monteringshull med borr og dremel mon tro?
 
Jeg er ingen elektriker og selger har ikke lagt ut skjema. Koblingsskjema er derfor designa av meg, men jeg kan ikke se at det skulle være feil.
Eneste svake punktet er om koblingspunktene inni skulle være i fysisk nærhet slik at NO og NC kortslutter. Mine målinger viser ingen tegn til dette
 
Bruker dette for kontroll av herms og pumpe. Har 2 brytere ved siden av hverandre for henholdsvis pumpe og pådrag SSR og en klar stor rød lampe som viser varmepådrag. Grei vane å slå av pumpe og pådrag når jeg gjør noe med mesken
, eks tilsettinger eller skylling.
 
Driver og kobler opp en slik sak nå, noen som vet hvilke av de 3 ledningene på PT100n som skal hvor i PIDen?
 
Hvis du ohmer sensoren så er det ca 100 ohm på selve følerelementet. Følerelementet har to ledninger til den ene siden. Så mellom disse to vil du måle ca null ohm. Disse to skal på 4 og 5. Evt kan du bare laske 4 og 5 direkte på pid og kun bruke to ledere ut til føleren. Funker helt fint det også. 3 ledere brukes mest der det er lange ledninger mellom regulator og føler. Du ødelegger ingenting dersom du kobler disse tre feil. Gjelder terminalene 3,4 og5.
 
115B0AD3-9F3F-46C9-A354-4ABDEF3B229B.jpeg
Da nærmer vi oss noe hjemmemekk, og takker for denne nydelige tråden!
Som dere ser på bildet eier jeg disse flotte dingsene + tri clamp varmelement som skal benyttes.
Men så skulle jeg så gjerne også fått sjekket om følgende passer slik at jeg kan følge herr @msevland sin flotte oppskrift:
https://www.kjell.com/no/produkter/...der/rod-led-i-holder-konstant-lys-krom-p90564. Vil gjerne ha et lys som viser om varmelementet er på eller ikke

https://www.kjell.com/no/produkter/.../vippebrytere/vippestrombryter-1-polet-p36127 vil gjerne kunne manuelt slå av varmelementet om det er kun temp jeg er ute etter

https://www.kjell.com/no/produkter/...uxorparts-kjoleribbe-for-halvlederrele-p90765 tenker den ssr’en min har godt av noe god kjøling

https://www.jula.no/catalog/el-arti...ringsskap/koblingsbokser/koblingsboks-402076/ noe slikt til å huse alt sammen. Hvordan lager dere hull i slike?

Dersom det er slik at noe annet anbefales, så post gjerne de linkene! Men helst noe som kan kjøpes her, da jeg ikke klarer en 30 dagers ebay vent på dette!
 
Tilbake
Topp